Відповідь на петицію “Заборона ліквідації закладів загальної середньої освіти, які перебувають у комунальній власності громади.”

Заборона ліквідації закладів загальної середньої освіти, які перебувають у комунальній власності громади.
Законом України “Про повну загальну середню освіту” передбачено до 1 вересня 2027 року реформувати усі заклади загальної середньої освіти (школи) у початкові школи, гімназії та ліцеї (де буде старша профільна школа).
Однак, війна внесла свої корективи і в навчальних закладах через зменшення народжуваності та виїзд багатьох дітей з батьками за кордон скоротилась чисельність учнів. Органи місцевого самоврядування, мають підтримувати навчальні заклади так як у них буде потреба після перемоги та повернення багатьох сімей з дітьми додому.
(З 01.09.2027- старша школа стає профільною і навчання буде три роки – 10, 11 і 12 класи.
А до 2024 року мають бути змінені назви на початкова школа, гімназія та ліцей.
Але зміна назви не повинна приводити до закриття школи).
Пропонуємо на час дії воєнного стану та на період до 2027 року (реформування старшої школи) – заборонити закриття, реорганізацію закладів загальної середньої освіти Дрогобицької МТГ.
Автор (ініціатор) електронної петиції:
Торський Іван Іванович
Адреса електронної пошти:
[email protected]
ВІДПОВІДЬ НА ЕЛЕКТРОННУ ПЕТИЦІЮ
Відповідно до п.3.2 Положення «Про електронні петиції у Дрогобицькій міській територіальній громаді» (далі – Положення): «в разі відповідності петиції зазначеним вимогам у п.2.3 Положення, модератор передає петицію на розгляд міському голові, який скеровує її у управління правового забезпечення виконавчого комітету Дрогобицької міської ради для отримання протягом одного робочого дня висновку щодо відповідності петиції вимогам пунктів 2.4 та 2.5 цього Положення.»
Проаналізувавши зміст петиції «Про заборону ліквідації закладів загальної середньої освіти, які перебувають у комунальній власності громади», автором якої є Торський Іван Іванович встановлено, що вищезазначена петиція не відповідає вимогам пунктів 2.4 та 2.5 Положення.
Пунктом 2.4 Положення встановлено, що «петиції повинні стосуватись питань, які відносяться до повноважень та компетенції органу місцевого самоврядування, відповідно до Конституції України, Закону України «Про місцевого самоврядування в Україні» та чинного законодавства.»
Отже, чинним законодавством передбачено:
У статті 32 Закону України «Про повну загальну середню освіту» зазначено, що рішення про утворення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти приймає засновник (засновники).
Мережа закладів загальної середньої освіти формується відповідно до законодавства з урахуванням соціально-економічної та демографічної ситуації, а також відповідно до культурно-освітніх та інших потреб територіальної громади та /або суспільства.
У разі реорганізації чи ліквідації закладу загальної середньої освіти засновник зобов’язаний забезпечити учням можливість продовжити здобуття загальної середньої освіти на відповідному рівні освіти.
Реорганізація, зміна типу, ліквідація закладу загальної середньої освіти у сільській місцевості допускається лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника, який оприлюднюється не менше ніж за один рік до прийняття відповідного рішення.
п. 5-2 Розділу X Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про повну загальну середню освіту» встановлено: «Верховній Раді Автономної Республіки Крим, обласним (з урахуванням пропозицій міських, сільських, селищних рад), Київській та Севастопольській міським радам до 1 вересня 2024 року затвердити плани формування мережі закладів освіти, що забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, з урахуванням вимог цього Закону до ліцеїв, щодо безпечного, інклюзивного та цифрового освітнього простору, демографічних показників розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, спроможності територіальних громад, профілізації старшої профільної школи і необхідності охоплення на відповідній території усіх профілів навчання, визначених законодавством, з метою гарантування і забезпечення права кожного учня на вибір відповідного профілю навчання.
п. 5-3 Розділу X Прикінцевих та Перехідних положень Закону України «Про повну загальну середню освіту» встановлено: «Засновникам ліцеїв до 1 вересня 2027 року забезпечити з урахуванням вимог законодавства виконання затверджених Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами планів, передбачених пунктом 5-2 цього розділу, шляхом утворення та забезпечення ліцеїв належною матеріально-технічною базою, обладнанням, доступом до мережі Інтернет, відібрати на конкурсних засадах педагогічних працівників, провести конкурс відповідно до вимог цього Закону на посаду керівника закладу освіти та вжити інших необхідних дій, визначених відповідними планами та законодавством.»
Отже, всі зазначені дії зумовлені змінами до Закону України «Про повну загальну середню освіту».
У пункті 30 статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» зазначається, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.
Місцева влада має розробити мережу закладів, щоб забезпечити доступність освіти для кожної дитини й також раціонально використовувати бюджетні кошти. Оптимізація шкільної мережі може охоплювати закриття недостатньо укомплектованих шкіл та організацію підвезення дітей до найближчих шкіл.
Отже, керуючись чинним законодавством, місцеві ради вправі приймати рішення щодо реорганізації або ліквідації навчальних закладів комунальної форми власності. Однак, при прийнятті відповідних рішень, повинні враховуватись певні чинники, зокрема, але не виключно, економічна складова, наповнюваність класів, дотримання належного рівня освітнього процесу та забезпечення інтересів дітей. Чинним законодавством встановлено обов’язковість загальної середньої освіти, однак не встановлено обов’язковості її здобуття лише у конкретному навчальному закладі.
І хоча законодавством не визначений обов’язок здійснювати громадське обговорення у міській місцевості та задля уникнення непорозумінь із громадськістю органи місцевої влади проводять такі обговорення з учасниками освітнього процесу.
Правовий режим воєнного стану не створює спеціальних обмежень та заборон на реорганізацію закладів освіти. Тому реорганізація освітньої мережі в Україні триває.
Додатково зазначаємо, що станом на 04.04.2024 відсутні будь які проєкти рішень щодо ліквідації закладів загальної середньої освіти, які перебувають у комунальній власності.
Пунктом 2.5 Положення встановлено, що «в петиції має бути викладено суть порушеного питання, пропозиція щодо його вирішення, а в заголовку петиції зазначено її короткий зміст. Петиція не може містити заклики до повалення конституційного ладу, порушення територіальної цілісності України, пропаганду війни, насильства, жорстокості, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, заклики до вчинення терористичних актів, посягання на права і свободи людини, інформацію, яка принижує честь і гідність, права та законні інтереси осіб, матеріали та вислови, які становлять загрозу національним інтересам і національній безпеці України, матеріали та заклики, які містять передвиборчу агітацію, рекламу товарів, робіт та послуг.
Зазначена у тексті петиції пропозиція «на час дії воєнного стану та на період до 2027 (реформування старшої школи) – заборонити закриття, реорганізацію закладів загальної середньої освіти Дрогобицької МТГ» – не містить у собі алгоритм вирішення даного питання, не враховує економічну складову, а саме, відсутність належного фінансування закладів освіти, а також не визначає механізм формування спроможної освітньої мережі, а лише повторює собою саму ж назву цієї петиції.
Додатково повідомляємо, що відповідно п.3.4 «Автор, якому відмовлено в оприлюдненні петиції, може виправити недоліки та подати цю петицію повторно».