Заборгованість за спожиті послуги може призвести до колапсу у комунальній сфері
Сьогодні українці переживають не найлегші часи. Повномасштабна війна стала сильним ударом по економіці та фінансовому стану багатьох українців.
Однак попри це економіка країни має працювати, бюджети мають наповнюватись податками, а комунальні підприємства повинні отримувати кошти за надані послуги. Адже це – запорука стабільної роботи комунальної сфери та сили нашої країни загалом.
На цьому, під час щотижневої апаратної наради, вкотре наголосив міський голова Тарас Кучма.
Вчасна сплата комунальних послуг – дуже важлива. Лише так наші підприємства зможуть стабільно працювати та надавати послуги якісно та безперебійно. Більше того, вже сьогодні нам потрібно готуватися до осінньо-зимового періоду. Якщо підприємства не матимуть на рахунках коштів, адже вони платять за газ та електроенергію, це може призвести до колапсу з наданням послуг громаді. Тому просимо усіх з розумінням ставитись до ситуації, – наголосив Тарас Кучма.
Тема є дуже актуальною, адже стабільно існує певний відсоток людей, які не сплачують вчасно за отримані послуги, або, чого гірше, взагалі ігнорують отримані платіжки. Хтось накопичив старі борги, які тримаються роками. Хтось, в силу обставин, перестав оплачувати зараз. Таким чином кожне підприємство, яке надає комунальні послуги в громаді, має певну кількість боржників.
КП «ЖЕО» має ряд старих боржників. Поодинокі випадки несплати за послуги обслуговування житлового будинку трапляються і зараз. Такі ситуації не є масовими. Роботи з обслуговування будинків та виконання ремонтних робіт підприємство виконує щоденно.
Якщо говорити про КП «Дрогобичтеплоенерго», то загальний борг підприємства за несплачені споживачами послуги, становить близько 24 мільйонів гривень. Заборгованість утримується на рівні двох десятків мільйонів вже кілька років. При тому, що тариф на послуги для населення є незмінний з 2018 року.
Незважаючи на заборгованість, підприємство працює безперебійно. А з боржниками боротись може лише шляхом судової практики. Є кілька сотень судових справ, по яких борги розтермінували. Однак, якщо раніше в сплату включався борг і нарахована пеня, то зараз, в час воєнного стану, пеня не нараховується. Це дещо розслабило людей та спровокувало ще більше наростання заборгованості серед населення.
Якщо порівнювати весняний період з аналогічними місяцями минулого року, то рівень оплати знизився приблизно на 40%. Якщо така негативна динаміка зберігатиметься й надалі, то підприємству важко буде підготувати мережі до нового опалювального сезону та розпочати його вчасно і якісно, – наголошує директор КП «Дрогобичтеплоенерго» Ігор Хом’як.
Стратегічно важливим для всього регіону є робота КП «Дрогобичводоканал». Підприємство забезпечує водою одразу декілька міст, тому для нього вкрай важливою є вчасна оплата за надані послуги.
Однак навіть за спожиту воду абоненти оплачують не завжди вчасно. Левову частку загального боргу досі складає заборгованість оптового споживача – Трускавецького водоканалу.
Підприємство боргує Дрогобицькому водоканалу 13 млн 889 тис грн. Якщо ж говорити про роздрібних споживачів, – населення, то станом на 1 січня 2022 року – заборгованість складала 16 млн 424 тис грн.
Однак вже до 1 липня виросла до 20 млн 857 тис грн. Приріст заборгованості за час війни є дуже показовим. Для порівняння за весь минулий рік борг населення збільшився на неповних 2 млн грн, в той час як зараз, лише за півроку виріс на 4 млн 433 тис грн.
В час воєнного стану в країні боротись з боржниками стало ще важче. Підприємство продовжує надавати послуги всім споживачам, проводить регулярну інформаційну кампанію та добивається сплати за надані послуги через суд – пояснюють в КП «Дрогобичводоканалі».
Чималою у відсотковому співвідношенні є заборгованість за вивіз ТПВ. Близько 30% мешканців не сплачують вчасно за вивіз сміття та мають заборгованість перед КП «Комунальник».
Серед них чимало підприємців. Ряд таких боржників досі мають старі угоди з Комбінатом міського господарства, не хочуть заключати нові договори, – відповідно мають заборгованість за вивіз відходів. Ми намагаємось проводити інформаційну кампанію серед абонентів та доносити до них інформацію про те, як важливо вчасно сплачувати за вивіз сміття. Попри заборгованість послуги вивезення сміття ми проводимо вчасно, – наголошує директор КП «Комунальник» Володимир Лучків.
Міський голова вкотре акцентував увагу мешканців на важливості сумлінного виконання своїх обов’язків. Адже від добросовісності споживачів напряму залежить робота важливих для громади підприємств та якість наданих ними послуг. Також необхідно усвідомлювати усі загрози, які прогнозують на осінньо-зимовий період.