З 16 липня діє нова форма обліку доходів і витрат для ФОПів – загальносистемників та «незалежників»
Дрогобицький сектор організації роботи організаційно-розпорядчого управління Головного управління ДПС у Львівській області інформує, що Мінфін своїм наказом від 13.05.21 р. № 261, затвердив типову форму, за якою здійснюється облік доходів і витрат фізичними особами – підприємцями і фізичними особами, які провадять незалежну професійну діяльність та Порядок її ведення, (далі – Наказ № 261).
Типову форму та Порядок розроблено відповідно до п. 177.10 ст. 177 та п. 178.6 ст. 178 Податкового кодексу України (далі – ПКУ).
ФОП та ФО, які провадять незалежну професійну діяльність (далі – самозайняті особи), зобов’язані вести облік доходів і витрат на підставі первинних документів за підсумками робочого дня, протягом якого отримано дохід або понесено витрати.
Облік доходів і витрат ведеться в паперовому та/або електронному вигляді, у т.ч. засобами Електронного кабінету.
У разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді самозайнята особа зобов’язана вести таку форму у форматі Excel, крім випадку ведення обліку доходів і витрат в електронній формі засобами Електронного кабінету.
У разі ведення обліку доходів і витрат в електронній формі засобами Електронного кабінету самозайнята особа зобов’язана отримати кваліфікований сертифікат відкритого ключа (КЕП). Після отримання самозайнятою особою КЕП така особа здійснює операції з ведення обліку доходів і витрат відповідно до ПКУ безкоштовно.
У типовій формі, яка ведеться в електронному вигляді, у т.ч. засобами Електронного кабінету, допускається виправлення помилок або коригування шляхом доповнення рядка, у якому відображається від’ємне або позитивне значення.
У Типовій формі враховано наявність обов’язкових відомостей, за якими здійснюється облік доходів і витрат, визначених у ст. 177 та ст. 178 ПКУ.
Зокрема, відповідно до п.п 177.4.6 п. 177.4 ст. 177 ПКУ ФОП мають право (за власним бажанням) включати до складу витрат, пов’язаних з провадженням їх господарської діяльності, амортизаційні відрахування з відповідним веденням окремого обліку таких витрат.
Облік амортизаційних відрахувань за бажанням платника ведеться окремо за кожним об’єктом та розраховується відповідно до встановленої форми згідно з додатком до типової форми «Облік амортизаційних відрахувань основних засобів (ОЗ) та нематеріальних активів (НА)*»
Типова форма зберігається у самозайнятої особи протягом 3 років після закінчення звітного періоду, у якому здійснено останній запис.
Дані обліку доходів і витрат заповнюються з наростаючим підсумком у гривнях з копійками та використовуються для заповнення річної податкової декларації про майновий стан і доходи.
У разі ведення обліку доходів і витрат в електронному вигляді самозайнята особа зобов’язана на вимогу контролюючого органу надати засвідчену належним чином копію такого обліку в паперовому вигляді у порядку, встановленому податковим законодавством.
Також наказом № 261 визнано таким, що втратив чинність, наказ Міністерства доходів і зборів України від 16.09.2013 року № 481 “Про затвердження форми Книги обліку доходів і витрат, яку ведуть фізичні особи – підприємці, крім осіб, що обрали спрощену систему оподаткування, і фізичні особи, які провадять незалежну професійну діяльність, та Порядку її ведення”.
Наказ № 261 набрав чинності 16.07.2021 року (опубліковано в “Офіційному віснику України” № 54 від 16.07.2021)
Дрогобицький сектор організації роботи
організаційно-розпорядчого управління
ГУ ДПС у Львівській області