Як перетворити демографічні виклики на можливості для розвитку якісної та ефективної освітньої системи: аналітичні дані для обговорення

Національні демографічні прогнози демонструють тенденцію до різкого зниження чисельності учнів. Останні дані з демографічного звіту Дрогобицької міської територіальної громади (станом на 01.01.2025) показують невпинне зменшення населення і, як наслідок, – кількості учнів у школах.
Динаміка чисельності наявного населення громади падає — з 120 404 осіб у 2022 році до 118 151 у 2025 році (без урахування ВПО).
Особливо тривожним є співвідношення між народжуваністю та смертністю:
2022 рік: 1:2,11 (685 народжених проти 1447 померлих)
2023 рік: 1:2,16 (622 народжених проти 1344 померлих)
2024 рік: 1:3,49 (447 народжених проти 1559 померлих)
Це означає, що в 2024 році на кожну новонароджену дитину в громаді припадало майже 3,5 померлих особи. Подібна демографічна ситуація напряму впливає на кількість майбутніх школярів.
Динаміка кількості учнів у Дрогобицькій громаді також демонструє тенденцію до зниження:
2020 рік — 12 434 учні
2021 рік — 12 421 учень
2022 рік — 12 618 учнів
2023 рік — 12 281 учень
2024 рік — 11 702 учні
2025 рік — 10 922 учні (офіційний план в бюджеті на 2025 рік)
Офіційні дані бюджету на 2025 рік підтверджують цю тенденцію, показуючи зменшення кількості класів з 496 до 480 та зменшення середньорічної кількості учнів з 11 399 до 10 922.
Демографічний прогноз на майбутнє
На основі демографічного звіту та даних про народжуваність, можна змоделювати подальшу динаміку кількості учнів.
Прогнозована кількість учнів Дрогобицької громади:
2025 рік: 10 922 учні (офіційні дані)
2026 рік: 10 350 учнів
2027 рік: 9 850 учнів
2028 рік: 9 400 учнів
2029 рік: 8 900 учнів
Це означає ймовірне зменшення кількості учнів приблизно на 18-19% за наступні 5 років.
Нерівномірний розподіл падіння між містом та селом
Аналіз бюджетних даних та демографічного звіту демонструє нерівномірне падіння кількості учнів.
У м. Дрогобич:
2023 рік: 8 889 учнів
2024 рік: 7 836 учнів
2025 рік: 7 559 учнів.
Падіння за 2 роки: 15%
У м. Стебник:
2023 рік: 1 653 учні
2024 рік: 1 626 учнів
2025 рік: 1 529 учнів
Падіння за 2 роки: 7,5%.
У селах громади:
2023 рік: 1 964 учні
2024 рік: 1 937 учнів
2025 рік: 1 834 учні
Падіння за 2 роки: 6,6%.
Поточна структура шкільної мережі
На сьогодні в Дрогобицькій громаді функціонує 31 заклад загальної середньої освіти:
12 шкіл у м. Дрогобич
4 школи у м. Стебник
15 шкіл у селах громади
Економічні аспекти утримання шкіл
Бюджетні дані демонструють суттєву різницю у вартості навчання одного учня в різних типах шкіл.
Середньорічні витрати на 1-го учня у 2025 році:
У м. Дрогобич: 9 012 грн
У м. Стебник: 14 283 грн (на 58% більше)
У селах громади: 23 625 грн (на 162% більше)
Середньорічні витрати на 1 клас у 2025 році:
У м. Дрогобич: 240 721 грн
У м. Стебник: 370 136 грн (на 54% більше)
У селах громади: 313 978 грн (на 30% більше)
При цьому витрати на опалення, водопостачання та електроенергію в перерахунку на одного учня в сільських школах та в Стебнику значно вищі:
Витрати на теплопостачання на 1 учня:
м. Дрогобич: 2 296 грн
м. Стебник: 4 682 грн (більше у 2 рази)
Села громади: 2 129 грн
Витрати на електроенергію на 1 учня:
м. Дрогобич: 409 грн
м. Стебник: 823 грн (більше у 2 рази)
Села громади: 1 356 грн (більше у 3,3 рази)
Чому важливо обговорити зміни в освітній мережі?
Обмеження бюджетного фінансування. Освітня субвенція на 2025 рік становить 133 291 000 грн. З кожним роком вона буде зменшуватись пропорційно до зменшення кількості учнів. За прогнозом до 2029 року зменшення субвенції може становити значну суму.
- Питання ефективності витрат. Вартість навчання одного учня в сільських школах у 2,6 рази вища, ніж у школах міста Дрогобич. При цьому потрібно забезпечити однакову якість освіти для всіх дітей громади.
- Різниця в наповнюваності класів. У 2025 році середня наповнюваність класів становить:
У м. Дрогобич: 26,7 учня
У м. Стебник: 25,9 учня
У селах громади: 13,3 учня
- Питання рівності освітніх можливостей. Важливо забезпечити однаковий доступ до якісної освіти для всіх дітей громади, незалежно від місця проживання.
- Освітня конкуренція. Дрогобицька громада розташована поруч з іншими громадами, між якими незначні відстані. Формування якісної освітньої пропозиції важливе для утримання учнів у нашій громаді.
До чого може призвести відсутність змін?
- Поступове зменшення фінансування всіх шкіл пропорційно до зменшення кількості учнів
- Неможливість забезпечити якісні освітні послуги через брак ресурсів
- Відтік учнів до інших громад з більш якісною освітою
- Неможливість залучити молодих кваліфікованих вчителів
- Старіння матеріально-технічної бази
Шляхи оптимізації освітньої мережі Дрогобицької громади
Варіанти для обговорення:
Враховуючи демографічні тенденції та економічні показники, пропонуємо розглянути наступні варіанти для громадського обговорення:
- Стебник: можливі шляхи оптимізації
Аналіз демографічної ситуації в Стебнику показує наступне:
– Поточний стан: 4 школи, 59 класів, 1 529 учнів
– Середня наповнюваність класу: 25,9 учнів
– Середня кількість учнів на школу: лише 382 учні
– Вартість на одного учня: 14 283 грн (на 58% вище, ніж у Дрогобичі)
– Прогноз на 2029 рік: зменшення кількості учнів до 1 250
Варіанти для обговорення:
– Можливе поступове об’єднання освітніх закладів для оптимізації використання ресурсів
– Створення єдиного освітнього простору з спеціалізацією кожної школи
– Інвестування потенційно зекономлених коштів у модернізацію збережених закладів
Потенційний економічний ефект: можлива економія до 4-5 млн грн щорічно, які можна було б спрямувати на покращення якості освіти, осучаснення обладнання та підвищення зарплат педагогічним працівникам.
- Села: можливості створення опорних шкіл
Сільські школи Дрогобицької громади мають такі показники:
Поточний стан: 15 сільських шкіл, 138 класів, 1 834 учні
Середня наповнюваність класу: лише 13,3 учня
Середня кількість учнів на школу: 122 учні
Вартість на одного учня: 23 625 грн (у 2,6 рази вище, ніж у Дрогобичі)
Прогноз на 2029 рік: зменшення кількості учнів до 1 400-1 500
Варіанти для обговорення:
Можливість створення 4-5 опорних шкіл у найбільших селах громади.
Забезпечення якісного підвезення учнів з малих сіл до опорних шкіл
Розгляд можливості перепрофілювання окремих малокомплектних шкіл на початкові школи-садки або заклади позашкільної освіти
Підвищення якості освіти через концентрацію ресурсів
Потенційний економічний ефект: за попередніми оцінками економія може скласти 10-12 млн грн щорічно, які можна було б спрямувати на:
- Закупівлю сучасних шкільних автобусів
- Ремонт опорних шкіл та створення безбар’єрного середовища
- Підвищення кваліфікації вчителів
- Створення STEM-лабораторій та інноваційних освітніх просторів
- Дрогобич: можливості для підвищення ефективності
У місті Дрогобич функціонує 12 загальноосвітніх шкіл, які також потребують уваги, хоча й меншою мірою:
Поточний стан: 12 шкіл, 283 класи, 7 559 учнів
Середня наповнюваність класу: 26,7 учнів
Середня кількість учнів на школу: 630 учнів
Вартість на одного учня: 9 012 грн
Прогноз на 2029 рік: зменшення кількості учнів до 5 750-6 000
Варіанти для обговорення:
Можливість збереження наявної мережі шкіл з поступовим переглядом їх наповнюваності
Розвиток спеціалізації шкіл (математика, іноземні мови, природничі науки, мистецтво)
Встановлення партнерських зв’язків між міськими школами та школами Стебника і сіл
Розробка механізмів залучення учнів з сусідніх громад
- Створення «Дрогобич Талант Хаб»
На додаток до обговорення оптимізації мережі шкіл, пропонуємо розглянути можливість створення інноваційного освітнього простору «Дрогобич Талант Хаб» – центру для розвитку здібностей та талантів учнівської молоді громади.
Такий центр міг би стати важливим елементом реформування позашкільної освіти та створення єдиного освітнього простору громади, об’єднуючи зусилля освіти, науки та бізнесу.
Можливий економічний ефект та переваги оптимізації
На основі аналізу бюджетних даних, оптимізація освітньої мережі громади могла б дати наступні результати:
Потенційний економічний ефект від оптимізації в Стебнику: економія до 4-5 млн грн щорічно Потенційний економічний ефект від оптимізації сільських шкіл: економія до 10-12 млн грн щорічно
Основні напрямки економії:
Зменшення витрат на адміністративний персонал
Оптимізація використання приміщень та зменшення комунальних витрат на 25-30%
Раціоналізація використання площ шкіл
Перерозподіл потенційно зекономлених коштів:
50% на модернізацію опорних шкіл
20% на організацію якісного підвезення учнів
20% на підвищення заробітної плати вчителів
10% на розвиток цифрової інфраструктури та інноваційні освітні проекти
Що це може дати громаді?
Значне підвищення якості освіти. Концентрація ресурсів у опорних школах дозволить створити по-справжньому сучасні умови навчання.
Економічну ефективність. Правильне використання субвенції дозволить не лише зберегти поточний рівень фінансування попри зменшення кількості учнів, але й зробити точкові інвестиції в якість.
Залучення учнів з сусідніх громад. Якісна освіта стане магнітом для дітей з навколишніх населених пунктів, що частково компенсує демографічний спад.
Рівність освітніх можливостей. Учні сіл та Стебника отримають доступ до такої ж якісної освіти, як і діти з Дрогобича.
Успішний досвід оптимізації освітніх мереж
Багато українських громад уже успішно пройшли шлях оптимізації освітніх мереж та створення опорних шкіл. Серед позитивних результатів, які вони отримали:
– Суттєве покращення матеріально-технічної бази шкіл
– Підвищення якості освіти за рахунок концентрації кращих педагогічних кадрів
– Розширення можливостей для позашкільної діяльності учнів
– Створення інклюзивного освітнього середовища
– Зменшення нерівності між міськими та сільськими школами
Демографічні зміни — це не вирок, а стимул до дій. Проактивна політика дозволить не лише адаптуватися до демографічних викликів, але й перетворити їх на можливості для створення по-справжньому якісної, інноваційної та ефективної системи освіти в Дрогобицькій громаді.
Директор КУ “Інститут міста Дрогобича”,
Володимир Кондзьолка