Управління на основі відкритих даних: забаганка, ноу-хау чи нагальна потреба?
Зі створенням територіальних громад, перед місцевим самоврядуванням постали виклики щодо вибору моделі управління. Як правильно вибудувати принципи доходу та розподілу бюджету, як донести достовірну інформацію громадянам, як упорядкувати матеріально-технічну базу, забезпечити функціювання закладів освіти, охорони здоров’я, культури та мистецтв, як визначити пріоритети розвитку інфраструктури? – відповіді на ці питання можна отримати саме з відкритих даних.
Управління на основі відкритих даних – це новий формат роботи місцевого самоврядування в межах новостворених громад. В цьому переконаний як голова Дрогобицької громади Тарас Кучма, так і керівник КУ «Інститут міста» Володимир Кондзьолка. Відкриті дані – це не просто один із найбільш дієвих інструментів впливу громадян на ухвалення рішень владою, держслужбовцями та політиками, а й можливість органів місцевого самоврядування вибудувати чіткий план дій щодо розвитку території.
У вівторок, 15 грудня, у міськраді відбувся перший семінар для керівників структурних підрозділів. Як управляти містом на основі відкритих даних у межах «Школи успішного урядування», досвідом з колегами ділився Володимир Кондзьолка.
В основі моделі формування інвестиційної привабливості міста запропоновано використати методології, які розробили у Великобританії. Основна суть – дивитись на розвиток міста очима інвесторів. Мета – створити відповідні умови, щоб у мешканців не виникало бажання виїжджати з міста. За імідж та залучення інвестицій відповідальні перші особи міста. Для досягнення успішного результату, необхідно користуватися людиноцентричною моделлю управління, розвивати культуру, цифрові технології, креативні індустрії.
Налагодження взаємин між місцевим самоврядуванням та громадянами – представниками населених пунктів, сьогодні цю функцію та обов’язки покладено на старост. Окрім представницьких функцій, староста має сприяти отриманню громадянами адмінпослуг. Проте в цьому випадку є альтернатива – електронні сервіси. Завдяки запровадженню електронних сервісів, кожен громадянин за допомогою гаджету може отримати адмінпослугу, не витрачаючи свого часу на черги в адмінбудівлях.
Щодо роботи депутатського корпусу, то сьогодні депутати не закріплені за виборчими округами. Позитив – відсутнє лобі територій. Рішення приймаються у порядку значущості розв’язання проблеми. Однак, за словами Володимира Кондзьолки, важливо посилити співпрацю між виконавчими органами та депутатськими комісіями.
На прикладі відкритих даних проаналізували стан галузі освіти після утворення ОТГ. Зважаючи на кількість учнів та навчальних закладів, мережа освіти потребує збалансованості. Відповідно необхідно приймати рішення про утримання малокомплектних навчальних закладів, їх перепрофілювання чи інвестування у дороги, що сприятиме швидкому довезенню дітей – учнів, формуванні сприятливого клімату для інвесторів та оперативному наданні медичних послуг хворим.
Отож застосовуючи практику управління на основі відкритих даних, потрібно провести аналіз галузі, процедуру проєктування та напрацювати прогнози щодо подальшого її розвитку.
На доручення міського голови Тараса Кучми такі семінари відбуватимуться систематично. Участь у семінарах братимуть представники різних галузей для того, щоб вибудувати ефективну модель управління територіальною громадою із застосуванням новітніх практик.