У міській раді обговорили антикорупційні механізми в регламентах місцевого самовр.

0:00 17 Квітня 2016
Вітальне слово Дрогобицького міського голови Тараса Кучми учасникам круглого столу “Антикорупційні механізми в регламентах та процедурах органів місцевого самоврядування”
 
 
У світлиці дрогобицької Ратуші 14 квітня проходив двогодинний круглий стіл на тему «Антикорупційні механізми в регламентах та процедурах органів місцевого самоврядування». 
 
Захід став доказом того, що проект Моніторинговий комітет з раннього попередження корупції», який діє за підтримки Міжнародного фонду «Відродження», вже може похвалитися конкретними результатами своєї діяльності. Так, нарешті розпочато впровадження в життя змін у регламентах органу місцевого самоврядування, обґрунтування яких доводили представники комітету.
 
 
Модератором круглого столу був директор Програмної ініціативи “Демократична практика” (Міжнародний фонд “Відродження”, м. Київ) Олексій Орловський. Дві третини часу на круглому столі становили виступи експертів із Києва, Львова та Дрогобича, а третину – обговорення за участі депутатів, представників виконавчої влади та громадських активістів.
 
Після вітального слова міського голови Дрогобича Тараса Кучми директор Програмної ініціативи «Демократична практика» Олексій Орловський зупинився на тому, як створити дієві інструменти боротьби з корупцією та домогтися збільшення підзвітності органів влади перед громадянами. Виступ представника МФ «Відродження» продовжив експерт Інституту політичної освіти Тарас Случик, який у січні цього року провів цікавий та змістовний тренінг у Дрогобичі. Тема його виступу: «Імплементація антикорупційних норм законодавства у регламентні документи місцевих рад». Внесення змін у регламенти та положення про постійні депутатські комісії – це не бюрократія, це вимога часу, яку необхідно здійснювати, сказав доповідач. Експерт на конкретних фактах довів, що регламент має бути простим, зрозумілим, доступним, тоді довіра громадян до органів влади підвищується, і навпаки.
– Практика в Україні показує, особливо після Євромайдану, що ті міські голови, ті депутати, які намагаються ухвалити чіткі та прозорі процедури, мають вищу ймовірність переобрання, – наголосив у своєму виступі експерт Тарас Случик.
 
 
Якщо гості з Києва у своїх виступах зупинялися на загальних питаннях, стратегічних напрямках, в яких має рухатися місцева влада, то місцеві дрогобицькі експерти конкретизували тактичні кроки. Надзвичайно цікавим був виступ директора комунальної установи «Інститут міста Дрогобича» Володимира Кондзьолки, який в грудні 2015 року започатковував проект Моніторингового комітету з раннього попередження корупції. Підготовлена ним презентація «Запровадження антикорупційних механізмів в регламентах та процедурах органів місцевого самоврядування» на конкретних прикладах показала, які корупційні механізми застосовувалися в Дрогобичі для того, щоб мати можливість отримати земельну ділянку більшої площі та ще в зоні житлової забудови. Схема доволі проста і нібито не порушує закон – людина пише заяву, що хоче отримати земельну ділянку для ведення садівництва і просить виділити їй таку ділянку, вказуючи при цьому зону житлової забудови. А потім, отримавши землю, людина згідно закону перепрофільовує ділянку і споруджує там будинок. Від цього страждає бюджет міста, громада не отримує нічого, а хтось має можливість взяти задарма ласі шматки землі в привабливих мікрорайонах Дрогобича. Ці схеми діяли за попередньої влади Дрогобича, коли депутати масово брали собі землю нібито під садівництво. 
 
– Виділення земельних ділянок під садівництво у Дрогобичі є лакмусовим папірцем, – каже Володимир Кондзьолка. – В нас так виходить, що члени земельної комісії самі трактують закон. Виходить так, що люди, які не є експертами з земельного законодавства, які є нашими підприємцями, керівниками або вчителями,  мусять трактувати закон і застосовувати його до Дрогобича. Напевно, що  буде логічним розробити єдині для всіх норми щодо використання земель. Якщо ми говоримо про садівництво, то в Дрогобичі є землі, генпланом передбачені під садівництво. Значить, передбачаємо, що треба розробити ці два квартали, і видавати землю під садівництво тільки в кварталах, які для цього призначені і не інакше. Бо інакше – це шпарини для корупції. Корупція полягає в тому, що якщо я напишу заяву і отримаю в такий спосіб землю для садівництва, то потім перепрофільовую і земля мені дістається по суті безкоштовно.  А коли я напишу, що хочу землю під будівництво (так, як воно є насправді), мені скажуть: «Землю під будівництво виділяємо в кварталах, до яких ми підводимо мережі» і включають підведення мереж у ціну. І тоді виникає дилема: чому я маю платити гроші і ще чекати на розробку кварталу, якщо я можу, беручи землю під садівництво, потім побудувати будинок і нічого не заплатити. До речі, під будівництво у нас дають 6 сотих, а під садівництво – 12 сотих. Тобто, люди отримують в кварталах житлової забудови по 12 сотих! 
 
 
Зараз цій схемі покладається край, і значний вклад у це вніс Моніторинговий комітет з раннього попередня корупції. Як повідомив міський голова Дрогобича Тарас Кучма, на сесії 12 травня буде розглянуто відповідні зміни до регламенту та положень про постійні депутатські комісії (в тому числі земельної комісії) і хитромудрим махінаторам буде покладено заслін. Так що робота Моніторингового комітету з раннього попередження корупції дає реальні результати.

 
 
Другу презентацію на круглому столі представив аудитор систем якості Андрій Константинов. Він наглядно окреслив міжнародні стандарти якості, які мають бути інструментом створення дієвих механізмів влади та запобігання корупції. З самого початку свого виступу експерт заінтригував присутніх запитаннями:
– Як визначити ефективність роботи міського голови? Як оцінити прозорість роботи комісій? Як обчислити, наскільки продуктивною, дієвою та ефективною є діяльність того чи іншого депутата?
Андрій Константинов детально зупинився на механізмах управління, розповів про стандарти якості управління ISO-9001 та ISO-9002. Доповідач закінчив презентацію чітко о 11.20, як і було передбачено регламентом, після чого модератор круглого столу Олексій Орловський запросив присутніх до обміну враженнями. Участь в дискусії взяли міські голови Дрогобича та Стебника Тарас Кучма і Петро Старосольський, депутат Львівської обласної ради Михайло Задорожний, депутат Дрогобицької міської ради Роман Курчик, голова дрогобицького осередку Комітету виборців України Богдан Николаїшин, керівник Інформаційно-правового центру «Наше право» (м. Львів) Юрій Танасійчук, голова Асоціації роботодавців та підприємців міста Трускавця Петро Іванишин, представник ГО «Галицька Варта» Олег Петренко та інші. 

 
 
Участь в  круглому столі також взяли заступники міських голів Дрогобича Олег Дукас та Борислава Богдан Монастирський, секретар Дрогобицької міської ради Олег Хрущ, керуючий справами Дрогобицького міськвиконкому Володимир Коцюба, активісти Руху «Чесно», ГО «Дрогобицька громада», ГО «Агенція розвитку курорту Східниця», ГО «Дрогобицький Майдан», а також прокурор Дрогобича Лонгін Мігоцький. Приємною несподіванкою для представників масової інформації стало отримання посібника «Як писати про місцеву владу», виданого Інститутом масової інформації за сприяння Посольства Великобританії у Києві, та інших методичних матеріалів для журналістів.
 
Круглий стіл офіційно завершився заключним словом мера Дрогобича Тараса Кучми, а після його завершення учасники зустрічі мали можливість поспілкуватися ще в неформальній обстановці за горнятком кави.
 
– Я очікував, що круглий стіл розпочнеться з аналізу регламенту Дрогобицької міської ради, – каже депутат Львівської обласної ради Михайло Задорожний. – Бо, на жаль, навіть не всі депутати міськради мають цей регламент. А щодо корупції в земельних справах, то маю пропозицію – всі вільні земельні ділянки в місті не надавати під садівництво чи під житлове будівництво, а  виставляти виключно на аукціон. Аналогічно і по комунальному майну. Тоді громада одержить зиск…
 
– На мою думку, однією зі складових корупції, особливо в земельних питаннях, є наше законодавство, – ділиться наболілим Стебницький міський голова Петро Старосольський. – Виділяють земельну ділянку під ОСГ, а місцева рада навіть не знає кому, бо робить це чиновник у Львові, переважно з молоді, який не має ні стида ні совісті. Так на Дрогобиччині роздерибанили пів району. На публічній карті вказано лише кадастровий номер, жодних інших даних нема. Інший приклад – на споконвічних стебницьких землях стоїть калійний завод і землі біля нього відносяться не до Стебника, а до Болехівської сільської ради. І Болехівська сільська рада в центрі Стебника, біля церкви виділила комусь 2 гектари стебницької земплі під ОСГ. Це ж обкрадання громади!
 
– У нас прийнято окреме положення про електронні петиції, – розповідає голова Комітету виборців України в місті Дрогобичі Богдан Николаїшин, – але є ще речі, які потребують вдосконалення. Так, неприпустимо проводити засідання постійних комісій ради напередодні пленарного засідання сесії…
 
Надзвичайно актуальну тему підняв голова Асоціації роботодавців і підприємців міста Трускавця Петро Іванишин. Багато земельних питань виноситься на засідання сесії, але депутати не голосують за них без пояснення причин. Людям недвозначно натякають – йдіть, мовляв, домовляйтеся з фракціями або ж із кожним депутатом окремо, шукайте більшість. Що робити в такому випадку? Хіба це не чистої води корупція? Які механізми впливу на депутатів, членів виконкому? – запитував Петро Іванишин.
 
На думку експерта Юрія Танасійчука, в таких випадках навіть виграний суд не дає гарантії, що орган місцевого самоврядування вчинить наступний крок згідно закону. Якщо цей орган безвідповідальний, чи, гірше того, корупційний, то дієвим механізмом в цьому випадку є публічність. 
 
Автор: Володимир Ключак Фото та відео: Прес-служба Дрогобицької міської ради
Перейти до вмісту