Стратегія розвитку закладу освіти як інструмент управління
Незаперечним є факт, що якісна освіта — це спільний результат роботи керівника та колективу над розвитком закладу. Те, як керівник налаштує управлінські процеси, безпосередньо впливає на якість освітньої діяльності в закладі, який він очолює. Важливою частиною роботи керівника як менеджера є формування стратегічного бачення розвитку закладу.
Саме темі стратегічного управління розвитком закдаду освіти був присвячений семінар керівників закладів загальної середньої освіти Дрогобицької міської територіальної громади, який відбувся 24 листопада 2022 року в онлайн форматі.
З вітальним словом до присутніх звернулася Ольга Олексюк, заступниця начальника відділу освіти виконавчих органів Дрогобицької міської ради. Розпочала роботу семінару Галина Марчук , директор Центру професійного розвитку педагогічних працівників Дрогобицької міської ради, яка зробила короткий огляд нормативно-правових документів в контексті вимог до стратегічного планування розвитку закладу освіти. Зокрема, вона звернула увагу, що відповідно до Професійного стандарту керівника закладу освіти, забезпечення стратегічного управління є однією з п’яти трудових функцій директора школи.
Спікером семінару виступила Оксана Клепуц, директорка Козівського опорного ЗЗСО – ліцею імені Михайла Гаврилка при ЛНУ ім.І.Франка, освітній експерт, тренер-експерт програм та курсів для управлінців, голова ради директорів Львівщини. Оксана Миколаївна познайомила присутніх із інноваційною проєктно-матричною моделлю стратегії розвитку закладу освіти, особливістю якої є досягнення мети та стратегічних цілей через реалізацію проєктів, які розроблять робочі групи. В умовах реформування системи освіти, набуття закладами освіти академічної та фінансово-господарської автономії стратегія розвитку закладу освіти має бути унікальною в кожного закладу освіти, а також: ґрунтуватися на цінностях, визначених та визнаних усіма учасниками освітнього процесу; відображати особливості функціонування, що пов’язані з культурними надбаннями; враховувати усталені позитивні традиції та підходи, інтереси зацікавлених сторін; надати можливості для впровадження інновацій та сформулювати відповіді на зовнішні та внутрішні виклики.
Під час семінару йшла мова про те, що до розробки стратегії важливо залучити широке представництво усіх спільнот-учасників освітнього процесу. Стратегія може мати довільну форму. Але її складники повинні відповідати на чотири ключові запитання: «Якими є цінності закладу освіти? Якими ми є сьогодні? Якими ми хочемо бути через кілька років? Що необхідно виконати для досягнення мети? Як дізнатися, що досягли очікуваного результату?». Реалізація стратегії здійснюється через річні плани.
Учасники семінару дійшли згоди, що стратегія розвитку —це важливий документ закладу освіти, який формує базу для підвищення якості освіти та якості освітнього процесу на довготривалий період часу.