Щодо удосконалення порядку надання субсидій на оплату житлово-комунальних послуг

0:00 6 Жовтня 2016

Через Програму житлових субсидій держава компенсує сім’ям витрати на оплату житлово-комунальних послуг у межах нормативів споживання послуг, що перевищують обсяг обов’язкового платежу.

Сьогодні одним із найбільш актуальних питань є забезпечення належного соціального захисту населення під час оплати житлово-комунальних послуг.

Державна допомога громадянам на оплату житлово-комунальних послуг надається у вигляді житлових субсидій, які призначаються з урахуванням сукупного доходу сім’ї.

Програму житлових субсидій започатковано у 1995 р. і донині вона постійно вдосконалюється.

До 1 жовтня 2014 р. підчас призначення житлової субсидії застосовувався категорійний підхід, відповідно до якого сім’ї, яким призначено житлову субсидію, сплачували за житлово-комунальні послуги в межах норм володіння чи користування загальною площею житла та нормативів користування комунальними послугами 15% середньомісячного сукупного доходу, а сім’ї непрацездатних громадян — 10%.

Сьогодні обов’язкова частка плати за житлово-комунальні послуги одержувачів субсидій визначається для всіх категорій домогосподарств за єдиною формулою і залежить лише від доходу сім’ї. Тобто чим більші доходи сім’ї, тим більший відсоток обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги.

З метою підвищення ефективності програм соціальної підтримки населення під час оплати житлово-комунальних послуг (пільг і субсидій) та з урахуванням результатів надання житлових субсидій в опалювальний період 2015/2016 років підготовлено зміни до низки нормативно-правових актів.

Відповідні зміни затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2016 р. № 319 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».

Водночас з метою подальшого удосконалення принципів надання житлових субсидій Кабінет Міністрів України 8 вересня 2016 р. ухвалив постанову № 635 «Про внесення змін до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива» (набрала чинності з 21 вересня 2016 р.).

Це рішення насамперед уточнює принципи врахування доходів осіб, які звертаються за призначенням субсидії. Раніше з метою стимулювання громадян до працевлаштування застосовувалися такі розміри доходів: – для працездатних осіб (крім осіб, які навчаються за денною формою навчання в загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах і проживають разом з батьками чи іншими членами родини; осіб, призваних на строкову військову службу), середньомісячний дохід яких протягом періоду, за який визначається сукупний дохід, менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на такий період, у розрахунок субсидії за кожний місяць зазначеного періоду включається місячний дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді. При цьому в окремих випадках за рішенням комісій для осіб, які проживають у сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, у розрахунок субсидії може включатися місячний дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді; – для громадян, які одержують (одержували) стипендію, соціальні виплати (допомога при народженні (усиновленні) дитини, до досягнення дитиною трирічного віку, по догляду за дитиною-інвалідом віком до 18 років, інвалідом І чи II групи внаслідок психічного розладу, по безробіттю) і мають право на одержання субсидії, в тому числі на підставі рішень комісій, під час визначення сукупного доходу осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні (будинку), враховуються фактичні розміри стипендій та соціальних виплат; – для студентів, які мають батьків, зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) самі та навчаються за денною формою навчання в загальноосвітніх, професійно-тєхнічних, виших навчальних закладах і не одержують стипендії, та осіб, які перебувають на обліку в територіальних органах державної служби зайнятості як безробітні і не одержують допомоги по безробіттю, середньомісячний дохід яких протягом періоду, за який визначається сукупний дохід, менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на такий період, у роз- рахунок субсидії за кожний місяць зазначеного періоду включається місячний дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді.

При цьому до відповідних комісій надходила велика кількість звернень від непрацюючих працездатних осіб та осіб з доходами, меншими від прожиткового мінімуму, які проживають у сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, для розрахунку субсидії виходячи з місячного доходу на рівні прожиткового мінімуму.

Таким чином, унаслідок застосування відповідних положень такі принципи було змінено, а саме: – якщо в особи, яка досягла 18-річного віку на 1 січня року, за який ураховуються доходи для призначення субсидії, середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 31 грудня цього року, або в якої відсутні доходи, але вона навчалася за денною формою навчання в загальноосвітньому, професійно-технічному, вищому навчальному закладі, для розрахунку субсидії середньомісячний дохід такої особи визначається на рівні одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 31 грудня року, за який ураховуються доходи для призначення субсидії; – якщо в особи, яка досягла 18-річного віку на 1 січня року, за який ураховуються доходи для призначення субсидії, середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 31 грудня цього року, але яка протягом зазначеного періоду одержувала хоча б один з таких видів доходу: пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, допомогу по догляду за інвалідом І та II групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію та інвалідам, допомогу по безробіттю — або будь-які доходи, одержані особою, яка не досягла 18-річного віку на 31 грудня року, за який ураховуються такі доходи, то в розрахунок субсидії включаються фактичні розміри одержаних такою особою доходів; – якщо в особи, яка досягла 18-річного віку на 1 січня року, за який ураховуються доходи для призначення субсидії, відсутні доходи, для розрахунку субсидії середньомісячний дохід такої особи визначається на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 31 грудня року, за який ураховуються доходи для призначення субсидії. В окремих випадках за рішенням районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їхнього створення) рад або комісій, які ними утворюються, для осіб, які проживають у сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, у розрахунок субсидії може включатися середньомісячний сукупний дохід на рівні одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 31 грудня року, за який ураховуються доходи.

Слід також зазначити, що для осіб, які протягом року, за який ураховуються доходи для призначення субсидії, перебували на строковій військовій службі, середньомісячний сукупний дохід незалежно від одержаних (неодержаних) такою особою доходів визначається на рівні половини розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 31 грудня року, за який ураховуються доходи.

Урегульовано питання визначення доходів для непрацюючих пенсіонерів, які мають єдиним джерелом доходу пенсію. Так, якшо на час звернення за призначенням субсидії особа є непрацюючим пенсіонером, який не має інших доходів, крім пенсії, до її середньомісячного сукупного доходу враховується розмір пенсії за місяць, що передує місяцю, з якого призначається субсидія. При цьому доходи, що одержувалися в попередньому календарному році у вигляді заробітної плати, до уваги не братимуться.

Розширено можливість звернення за житловою субсидією електронними засобами, зокрема звернутися можна в електронній формі через офіційний портал Мінсоцполітики або інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування з накладенням електронного цифрового або електронного підпису, створеного через додавання до заяви в електронній формі ідентифікаційних даних декларанта, підтверджених у процесі автентифікації з використанням електронної системи ідентифікації, що використовує базу клієнтських даних банків.

У разі отримання надісланих з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви та декларації, в яких відсутній електронний цифровий або електронний підпис із застосуванням електронної системи ідентифікації, що використовує базу клієнтських даних банків, субсидія призначається лише після підпису зазначених документів у місячний строк, зокрема під час складання акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства. У разі непідписання в зазначений строк заяви і декларації подаються нові заява і декларація.

Уточнено перелік видів доходів громадян, які не враховуються під час надання субсидії, зокрема, це вартість безоплатно одержаних санаторно-курортних путівок, протезно-ортопедичних виробів, засобів реабілітації, суми, які виплачуються в порядку відшкодування шкоди, заподіяної працівникові за ушкодження його здоров’я, що пов’язане з виконанням ним трудових обов’язків.

Конкретизовано дії органу соціального захисту населення в разі виявлення факту ненадання одержувачем субсидії в установлені терміни інформації про збільшення чисельності зареєстрованих у житловому приміщенні осіб. У такому випадку субсидію буде припинено з місяця, що настає за тим, у якому відбулися зміни.

Ухвалення відповідних змін дозволить підвищити ефективність програм соціальної підтримки населення під час оплати житлово-комунальних послуг, що особливо актуально напередодні опалювального періоду.

Управління праці та соціального захисту населення Дрогобицької міської ради

Перейти до вмісту