Освітня реформа – це вимога часу та норма закону: які зміни вона передбачає?
В Україні з 2016 року триває масштабна освітня реформа. Вона торкається усіх населених пунктів. Дрогобицька громада не є виключенням. Однією із важливих складових цієї реформи є чітке виокремлення старшої школи з 2027 року.
Сьогодні саме ця тема набирає найбільше резонансу серед громадськості, а соціальними мережами ширяться маніпулятивні чутки про «закриття шкіл».
Насамперед варто зрозуміти, що реформування старшої профільної школи – це вимога часу та закону. Закон «Про повну загальну середню освіту» чітко орієнтує на створення академічних ліцеїв, як окремих закладів для 10-12 класів, відокремлених від початкової школи та гімназії (абз. 7 ч. 1 ст. 32).
Концепція НУШ передбачає запровадження профільної школи з 2027 року. Орган місцевого самоврядування не може ігнорувати ці вимоги.
Згідно з реформою, зарахування до ліцеїв відбуватиметься на основі конкурсного відбору (ч. 3 ст. 9 Закону), тому вони мають стати потужними осередками якісної, профільної освіти, здатними забезпечити високий рівень знань та мотивацію учнів.
Варто зазначити, що чисельність учнів у громаді скорочується, особливо у старших класах. За прогнозами, у 2027 році на паралелі ліцеїв вистачить учнів максимум для 2-3 закладів. Тому намагання зберегти більшу кількість ліцеїв призведе до проблем з набором та фінансуванням. А обмежений фінансовий ресурс не дозволить утримувати мережу закладів, яка не відповідає нормативам. У свою чергу, орган місцевого самоврядування не може допустити недофінансування, особливо по зарплаті педагогів.
Профільна школа – це не про близькість, а про якість. Саме тому реформа передбачає збереження початкової та базової школи, а також якісне профільне навчання.
Частина закладів, які пропонується реорганізувати у гімназії, самі виступають «за» такий крок, зокрема таку позицію озвучив Ліцей №1. Вони розуміють, що в нових умовах зможуть зосередитись на якісній початковій та базовій освіті і не будуть перевантажені вимогами профілізації. Такі ініціативи самих навчальних закладів заслуговують на підтримку депутатського корпусу та громадськості.
Опитування свідчать, що дедалі більше випускників обиратимуть професійно-технічні коледжі замість ліцеїв. Тому паралельно зі створенням мережі ліцеїв у громаді планують розвивати сучасну професійно-технічну освіту.
Позиція міської ради про формування ліцеїв 2-3 ступеня з перспективою переходу на ліцеї 3 ступеня ґрунтується на чітких нормах Закону, враховує концепцію профільної школи і дозволяє повною мірою реалізувати потенціал профілізації в інтересах учнів. Саме через відкритий діалог та спільні зусилля ми зможемо створити в громаді дійсно ефективну та сучасну модель старшої профільної школи. Будь-які зміни породжують тривоги та супротив. Але відкладати непопулярні рішення – це шлях в нікуди. Тому усі кроки мають бути реалістичними, відповідати нормам закону та відповідальними перед майбутнім дітей.