Освіта Стебника має стати лідером свого регіону: фундамент закладено – потрібна трансформація
Сфера освіти Дрогобицької громади проходить трансформаційні процеси, які зумовлені тим, що на державному рівні відбувається системна реформа з метою забезпечення нової якості освітніх послуг на всіх рівнях.
Для успішного функціонування закладів освіти громади не вистачає коштів. А отже, зростає потреба ефективного їх розподілу. Особливістю фінансування освітньої мережі є те, що заробітна плата працівникам виплачується за рахунок державної субвенції. Всі ж інші видатки необхідні на утримання навчальних закладів фінансуються з місцевого бюджету.
Міністерство фінансів спільно з Міністерством освіти та науки розробили формули, відповідно до яких має відбуватись наповнюваність класів та скерування держсубвенції. Коефіцієнт наповнюваності класів міських шкіл становить 27 учнів на клас, а сільських — 14 учнів на клас.
Враховуючи понижуючий коефіцієнт 0,9 на розрахунок зарплати, з метою збереження заробітної плати на рівні минулого року, коефіцієнт наповнюваності класів для Дрогобицької громади на 2023 рік має становити 30 учнів на клас для міських шкіл та 16 для сільських.
Функціонування незбалансованої освітньої мережі та недостатньо заповнені класи, а відтак – школи, призводять до зростання дефіциту бюджетного фінансування з боку держави. Важливо, щоб усі учасники освітнього процесу розуміли, що держава зменшує фінансування державної субвенції. Через вплив повномасштабної війни росії на економіку України, на 2023 рік зменшено фінансування на 20%. Відтак дофінансовувати незбалансованість мережі на заробітні плати доводиться з місцевого бюджету.
За аналітичною інформацією КУ «Інститут міста Дрогобича», у підрахунку з 2018 року на дофінансування зарплат виділили з міського бюджету суму коштів у розмірі 109 мільйонів гривень, яка майже тотожна видаткам на ремонт доріг та благоустрій території.
До 2020 року мережу освітніх закладів Дрогобича і Стебника вдалося оптимізувати. Проте, після утворення приєднання шкіл району громади, показник розбалансованості зріс, адже заходів з оптимізації у сільських школах ніхто не проводив. На цю ситуацію впливає й логістика розташування навчальних закладів. Тому у деяких селах школи продовжують функціонувати з мінімальним наповненням учнів. Для врегулювання цієї ситуації, керівництво громади спільно з керівництвом області поступово закупляють для шкіл у селах автобуси «Школярик», щоб укомплектувати там класи, а учні мали змогу безперешкодно добиратися до навчальних закладів.
Ще одним вагомим викликом є невизначеність в освітніх закладах Стебника. Сумарно в чотирьох навчальних закладах навчається 1663 учні при потужності — 2700 учнів.
З огляду на вище зазначені факти та потребу напрацювання стратегії трансформації освітньої мережі громади до 2027 року, у Гімназії №6 та Ліцеї №7 Стебника відбулись робочі зустрічі педагогічних колективів з керівництвом громади, відділу освіти та КУ «Інститут міста Дрогобича».
Насамперед педагогам презентували аналітичні розрахунки щодо впливу фінансових та демографічних факторів на розвиток освіти в Україні, механізм та структуру фінансування зарплати педагогів, показники надання державної субвенції, вимоги щодо наповнення класів згідно норм Міністерства освіти та науки. Окрім цього, кожному навчальному закладу було презентовано детальну аналітику щодо наповнюваності класів у навчальних установах.
У школах Стебника є лише поодинокі класи з достатньою наповнюваністю. Однак більшість класів по школах є недозаповнені і перебувають у так званій зоні збитковості.
2023 рік має стати трансформаційним для закладів освіти Стебника. Цього не уникнути. На одній із зустрічей, представники громади Стебника зобов’язалися самостійно врегулювати це питання.
Однак процес не зрушився. Так, під час вчорашніх зустрічей у Стебнику, у двох навчальних закладах конструктиву досягти також на вдалося. Якщо ж освітяни Гімназії №6 розуміють та приймають нові виклики в сфері освіти, готові розвиватись та діяти спільно задля покращення освітньої мережі цілого Стебника, а не окремого навчального закладу, то у Ліцеї №7, справи у якому йдуть суттєво краще, не розуміють потреби спільного реформування освіти Стебника на користь міста та всієї околиці.
Наразі ще є час, щоб стебничани дійшли згоди щодо подальшого функціонування навчальних закладів у місті. Крайній термін – орієнтовно червень 2023 року.
Приймати рішення доведеться сесії міської ради. Трансформація освітньої мережі – відповідальність відділу освіти та керівництва громади. Для того, щоб прийняти ефективні рішення, проводяться зустрічі з педагогічними колективами шкіл, щоб та врахувати позиції сторін та дійти згоди.
Нагадаємо, триває реформа освіти на державному рівні. У 2027 році почнуть функціонувати ліцеї старшої школи НУШ та коледжі у складі старшого освітнього простору громади. Керівництво громади переконане що, до цього часу освітня мережа Дрогобича та територіальної громади має стати цілісним оптимізованим організмом, з потужною матеріально-технічною базою, який ефективно працює та демонструє високий рівень підготовки майбутніх фахівців.
Наразі питання функціонування закладів освіти Стебника залишається відкритим.