Оплата праці в органах місцевого самоврядування: роз’яснення щодо її розміру та нарахувань
Останнім часом у соціальних мережах поширюють інформацію та коментарі щодо розміру зарплат та премій працівників міської ради. Темою зарплат не просто цікавляться – нею маніпулюють, приписуючи працівникам апарату міської ради «космічні» зарплати та премії. При цьому – такого роду інформація не є обгрунтованою чи підтвердженою фактами – це так би мовити думки в голос окремих псевдо активістів. Зрозуміло, що такі дані не відповідають дійсності. Адже заробітна плата, в середньому, головного спеціаліста органу місцевого самоврядування з врахуванням обов’язкових виплат становить менше, ніж мінімальна заробітна плата.
Але про все за порядком.
Умови оплати праці посадових осіб визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до постанови КМУ від 09.03.2006 №268 «Про упорядкування структури та умов оплати праці працівників апарату органів виконавчої влади, органів прокуратури, суддів та інших органів» заробітна плата посадових осіб органів місцевого самоврядування складається з посадових окладів, доплати за ранг, надбавки за вислугу років, надбавки за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи та інших, премії.
Оклади посадових осіб органів місцевого самоврядування підвищувалися останній раз 03.08.2021 року відповідно до постанови КМУ від 08.07.2021 №783 «Про внесення змін до постанови КМУ від 9 березня 2006 р. №268». Відповідно до цієї постанови посадовий оклад начальника відділу виконкому становить 7 100грн, начальника управління -7 400грн, головного спеціаліста -5 500грн і т.д. Надбавки за ранг встановлюються відповідно до рангу, присвоєного посадовій особі, розміри яких встановлено додатком 57 постанови 268. Розмір найнижчого рангу спеціаліста – 200 грн, найвищий ранг, який може бути встановлений начальнику відділу дев’ятий і відповідно – 500грн. Надбавка за вислугу років виплачується до посадового окладу з врахуванням надбавки за ранг і залежно від стажу служби в ОМС: понад 3 роки -10% найнижчий, понад 25 років – 40% найвищий. Крім того, постановою №268 передбачено надбавку за високі досягнення у праці або за виконання особливо важливої роботи у розмірі до 50% посадового окладу з урахуванням надбавки за ранг та вислугу років, та преміювання працівників.
Станом на січень 2024 року обов’язкові виплати головного спеціаліста ОМС в середньому становлять: 5 500 (оклад) + 400 (ранг) +885 (вислуга) =6 785грн.
Відповідно до ЗУ «Про Державний бюджет України на 2024 рік» з 1 січня 2024 року мінімальна заробітна плата становить 7 100грн, з 1 квітня – 8 000грн.
Тобто, заробітна плата, в середньому, головного спеціаліста з врахуванням обов’язкових виплат становить менше, ніж мінімальна заробітна плата.
Враховуючи те, що працівники ОМС виконують важливу і відповідальну роботу, за яку вони можуть нести відповідальність не тільки адміністративну, але й кримінальну, заробітна плата не може бути на рівні мінімальної заробітної плати. Адже, мінімальна заробітна плата – це найнижча щомісячна і погодинна оплата праці, яку роботодавці за законом мають виплачувати своїм працівникам в Україні, це встановлений законом мінімальний розмір оплати праці за виконану працівником місячну (годинну) норму праці.
Тому, з метою заохочення працівників ОМС у разі сумлінного та якісного виконання ними своїх посадових обов’язків, професіоналізму, компетентності, ініціативності та відсутності порушень виконавської і трудової дисципліни – встановлюється премія.
У разі більшого нарахування заробітної плати, відповідно буде сплачено більший розмір податків в бюджет. Станом на початок 2024 року в Україні зареєстровано 10,5 млн пенсіонерів, працюючих українців приблизно 9-9,3 млн.
Якщо населення України продовжить і далі емігрувати (в т.ч. і через низькі зарплати), не буде кому сплачувати податки. Дефіцит трудових ресурсів призведе до підвищення податків, бо якщо на одну працюючу людину припадатиме 1-2 непрацюючих, щоб їх забезпечити доведеться посилювати податкове навантаження.
Окрім цього із початком повномасштабного вторгнення окупантів на Україну – кожне українське місто прийняло велику кількість ВПО. Дрогобич не виняток. Для переміщених осіб, які втратили житло та мають намір залишитися у нашому місті спорудили 12-ти квартирний будинок на вулиці П.Орлика, та капітально реконструювали старий гуртожиток у Стебнику під комфортні оселі для ВПО.
Що стосується житла для ВПО у Дрогобичі то майже 1 млн. грн на спорудження модульно-каркасного будинку вдалось акумулювати від пожертв, які безпосередньо склали працівники виконавчого комітету Дрогобицької міської ради, відділів та структурних підрозділів мерії, а також окремих благочинців. Зокрема, було здійснено відрахування трьох денного заробітку працівників виконавчого комітету ДМР. Таким чином вдалось зібрати понад півмільйона гривень. Тож цю суму було долучено до загальної вартості будівництва, яка склала – 17,6 млн.грн.
Окрім цього, працівники органу місцевого самоврядування систематично активно підтримують воїнів, населення деокупованих міст та закривають важливі військові збори.
Зокрема, працівники мерії, комунальних установ та організацій неодноразово надавали та надають фінансову допомогу на придбання антидронових рушниць, забезпечували безкоштовне обслуговування та ремонт транспортних засобів, які проводились силами комунальних підприємств. Постійно тривають перерахування одно та дво денного заробітку працівників виконавчого комітету ДМР на придбання дронів, паливно-мастильних матеріалів та автомобілів на передову.
Культура в свою чергу організовує низку благодійних концертів, ярмарків, волонтерських зборів. Вилучені кошти скеровують на придбання засобів, автомобілів, пального, буржуйок, обігрівачів, генераторів, павербанків, виготовлення маскувальних сіток, матраців, а також на медикаменти, продукти харчування та речі першої необхідності.
За час повномасштабної війни в України фінансова допомога, скерована Дрогобицькою громадою об’єднаним силам ЗСУ, у минулому році становила 49 млн 254 тис 400 грн.
Допомога, яка надавалась у вигляді техніки, обладнання, інших засобів та продукції, склала ще 3 млн 350 тис 400 грн.
Також з місцевого бюджету впродовж 2022-2023 років було виділено фінансову підтримку іншим військовим формуванням. Сума цієї допомоги становила понад 14 млн грн.
Під час волонтерських збірок, ярмарків та концертів за весь час повномасштабного вторгнення з залученням всіх наявних ресурсів, волонтерів та благодійників, громаді вдалось зібрати ще 12 мільйонів гривень.
Загалом за час повномасштабної війни в Україні Дрогобицькою громадою було скеровано понад 70 млн грн на підтримку військових формувань, які боронять Україну від ворога та реалізацію заходів безпеки в громаді та країні загалом.
Окрім цього, за 2022-2023 роки з Дрогобицької громади до держбюджету було направлено близько 70 млн грн військового збору.