На сесії Дрогобицької міської ради представили результати Державного фінансового аудиту

16:26 12 Червня 2025

Сьогодні, 12 червня, відбулось І пленарне засідання LХVII сесії Дрогобицької міської ради. Після розгляду питань порядку денного, депутатському корпусу представили результати державного фінансового аудиту, який пройшов цьогоріч у Дрогобицькій міській раді та її структурних підрозділах за період з 01.01.2021 по 31.12.2024 роки.

З метою прозорого висвітлення питання та надання відповідей на всі запитання – на сесію, окрім депутатів, запросили журналістів та представників структурних підрозділів, яких стосувалась проведена перевірка. В їх числі – відділ охорони здоров’я, відділ освіти, КП «Дрогобичводоканал», КП «СМУ», КП «Тарком», КУ «Інститут міста Дрогобича».

Нагадаємо, раніше висновки аудиту та план заходів, рекомендованих держаудитслужбою, представили на черговому засіданні виконкому.

Ми вдячні державній аудитслужбі за їхню роботу та за ті рекомендації, які вони напрацювали впродовж цієї перевірки – щодо пошуку резервів та можливостей для додаткового наповнення нашого бюджету” – наголосив міський голова Тарас Кучма.

Метою аудиту було всебічне оцінювання ефективності використання бюджетних коштів, дотримання законодавства у фінансово-господарській діяльності, а також виявлення можливих додаткових джерел надходжень.

Висновки аудиту депутатському корпусу представила начальниця фінансового управління Оксана Савран.

Державним фінансовим аудитом засвідчено, що у бюджеті Дрогобицької міської ради наявні резерви для збільшення доходів, використання яких може допомогти зміцнити фінансовий потенціал громади» – наголосила Оксана Савран.

Посадовиця коротко зупинилась на висновках аудиту за напрямками та наголосила, що мова не йде про порушення закону, чи незаконні видатків – зауваження стосуються неефективності видатків та окремих управлінських рішень.

Аудитом звернено увагу на окремі чинники функціонування місцевих податків та зборів, які негативно впливають на формування ресурсного потенціалу міської територіальної громади, а саме:

– укладання договорів оренди землі з однаковим цільовим призначенням за різними ставками в залежності від місця реєстрації юридичної/фізичної особи (зареєстровані в Дрогобицькій громаді – 3%, зареєстровані за межами громади – 6%). Прирівнявши ставку до 6%, аудиторська служба вивела недоотримання бюджету у сумі 35,8 млн. грн.

– використання земельних ділянок жителями громади без належних правовстановлюючих документів, а також зволікання з укладанням та продовженням договорів оренди з боку окремих орендарів, призводить до недоотримання бюджетом 10,5 млн. грн.

– надання пільг по сплаті орендної плати за землю та комунального майна призвело до недоотримання 7,2 млн. грн.

– як зазначають фахівці аудиту, заниження ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, призвело до упущених вигод, а підвищення ставок до рівня 1% дозволило б громаді залучити додаткові надходження у розмірі 15,5 млн. грн.

– заниження ставок збору за місця для паркування транспортних засобів призвело до упущених вигод бюджету у сумі 3,5 млн. грн.

Варто зазначити, що це не є прямими втратами бюджету. Йдеться про недоотримані вигоди, які могли б бути залучені до бюджету громади при повнішому використанні наявного економічного потенціалу, а також розглядаються як можливе резервне джерело надходжень у майбутньому. Затверджені рішенням сесії ради ставки місцевих податків і зборів не суперечать чинному законодавству та є об’єктивно обґрунтовані, адже органами місцевого самоврядування свідомо зменшено податкове навантаження на бізнес та населення громади з метою полегшення життя у військовий час.

Також аудит пропонує заключити міжбюджетні трансферти на отримання компенсації за навчання учнів з інших громад.

Аудит говорить, що в громаді занижений тариф на сміття і економічно необгрунтований тариф на водопостачання, в той час як орган місцевого самоврядування не має на це впливу. Тариф для КП «Дрогобичводоканал», нагадаємо, встановлюється державним регулятором – НКРЕ КП.

Завданням аудиту було віднайти резерви громади та показати, де ще можна взяти кошти для наповнення бюджету. Аудит це зробив, однак зробив виключно мовою цифр, не враховуючи ні соціальну складову, ні те, що в час війни підвищувати тарифи та ставки податків є недоцільним. Адже це навантаження в першу чергу ляже на плечі мешканців.

Також є питання щодо неефективності управлінських рішень в частині комунальних підприємств та нібито дублювання ними функцій управлінь та відділів ради.

Як приклад розглянули КУ «Інститут міста Дрогобича». Однак завдяки написаним та реалізованим проектам, він приносить місту в десятки разів більше коштів, ніж громада витрачає на його утримання.

Також зауваження аудиту стосувались видатків на придбання МРТ, так як кошти були витрачені, а обладнання ще не введене в експлуатацію. Однак, якщо врахувати зростання вартості обладнання та порівняти його з можливим доходом, який міг бути отриманий в разі його експлуатації – стає очевидним, що про жодні втрати мова не йде. Зараз встановлення томографа в лікарні перебуває на фінішному етапі.

Єдине зауваження аудиту щодо незаконних витрат стосувалось виділення з бюджету коштів на оплату ПДВ у розмірі 20%, нарахованого на заробітну плату працівників КП «СМУ». Однак зазначене питання є спірним – окремі положення податкового та бюджетного законодавства тлумачаться по-різному та не мають погодження між податковою інспекцією та контрольно-ревізійними органами.

У висновках аудиту надано рекомендації органу місцевого самоврядування щодо можливості запровадження єдиних уніфікованих ставок місцевих податків, проведення роботи над заключенням договорів оренди, вирівнювання ставок податків на рухоме майно та ін. А також – розглянути можливість скорочення нецільових чи неефективних видатків в частині комунальних підприємств.

Важливо наголосити, що внаслідок проведеного аудиту не було порушено жодної кримінальної справи. Всі висновки аудиту містять рекомендаційний характер, а план заходів покликаний допомогти органу місцевого самоврядування в роботі над пошуком резервних джерел наповнення бюджету та підвищення ефективності видатків.

Перейти до вмісту