Майбутнє закладів освіти у Стебнику: куди скеровувати кошти – на дофінансування зарплат чи покращення послуг для учнів?
Ситуація у Стебницькій гімназії №11 імені Тараса Зозулі є яскравим наслідком непроведеної вчасної оптимізації.
Під завісу року, що минає у Дія Центрі відбувся круглий стіл за участю освітян, представників батьківського комітету, депутатів та посадовців міської ради. Мета зустрічі – пошук шляхів вирішення проблеми у Стебницькій гімназії №11 імені Тараса Зозулі щодо ремонту спортзалу.
Ініціювала круглий стіл депутатка міської ради Марта Слотило. Модераторами виступили Андрій Ковч – заступник міського голови та начальник відділу освіти Віталій Вовків.
Як наголосив на початку зустрічі стебничанин, підприємець, екс-депутат ЛОР, член виконавчого комітету ДМР Юрій Нестор, першопричиною господарських проблем у навчальній установі є невирішене питання оптимізації мережі освітніх закладів у місті. На думку Юрія Нестора, рішення та пропозиції для міської ради мають напрацювати і подати самі ж стебничани.
Під час засідання учасники наголошували, що проблема із ремонтом спортзалу – це господарське питання, яке вирішується за чіткою процедурою. А от питання оптимізації освітньої мережі має вирішуватися не у політичній площині, а чіткими розрахунками та прогнозами. Варто врахувати декілька ключових аспектів: розбалансованість системи освіти у Стебнику – прямі видатки на проїдання. Замість вливання коштів у розвиток інфраструктури та матеріально-технічної бази, через нестачу коштів з держсубвенції, додатково з міського бюджету виділяють кошти на виплату зарплат. Також важливо врахувати міграцію учнів і демографічну проблему.
Про ситуацію з дофінансуванням закладів освіти розповів начальник відділу освіти Віталій Вовків. Насамперед посадовець наголосив, що невирішене питання з оптимізацією мережі освітніх закладів призвело до суттєвої нестачі коштів на виплату заробітної плати. З року в рік держава урізає субвенцію. Тому довелося лише на виплату зарплат колективу гімназії виділити близько 621,5 тис грн в цьому році та 408,5 тис грн – у минулому. Загалом на дофінансування зарплати Стебницьким освітнім закладам з бюджету виділили 1 млн 434,3 тис гривень у 2022 році. У підсумку – начальник відділу освіти наголосив, що коли виникає вибір між дофінансуванням недоїмки на виплату зарплати і фінансуванням ремонтних робіт, першочергово кошти скеровують на зарплати, оскільки невиплата – це пряма кримінальна відповідальність дирекції освітнього закладу.
Виступила на зустрічі й представниця батьківського комітету пані Тетяна. Батьки наполягають, щоб їхні діти отримували якісну освіту, у комфортних умовах та займалися фізкультурою у спортивній залі, а не у їдальні.
Позицію батьків підтримали й голова освітянської комісії Роман Грицай та керівник КУ «Інститут міста Дрогобича» Володимир Кондзьолка. Якісні освітні послуги для учнів можливо забезпечити у випадку оптимізації освітньої мережі. Такі заходи вже провели у Дрогобичі і у селах. Хоча у селах цей процес ще не остаточний. Для повного вирішення проблем у селах, потрібно вирішити питання з нестачею шкільних автобусів. Важливий факт – витрати на одного учня у Стебнику є більшими ніж у Дрогобичі. Власне оптимізація освітніх установ дає можливість закумулювати видатки та скеровувати їх не на щорічне дофінансування зарплат, а поповнення матеріально-технічної бази.
У підсумку учасники засідання дійшли висновку – керівництво гімназії має подати відповідний кошторис та запит до відділу освіти. Відтак вже спільно з депутатами та керівництвом громади будуть приймати подальші рішення.
Основне – проблему потрібно вирішувати комплексно. Треба ремонтувати не лише спортзал в середині, а й відремонтувати дренажну систему.
Паралельно стебничани мають визначитися з пропозиціями щодо майбутньої освітньої мережі у місті. Освітня реформа в Україні триває. Місцеві ради до 1 вересня 2024 року повинні вирішити, які школи будуть початковими, які гімназіями, а які ліцеями. Тому стебничанам не варто затягувати час з напрацюванням пропозицій і бачень майбутнього освіти міста Калійників.