Лише суд або рада вправі припинити повноваження міського голови. Не піддавайтесь на провокації у соціальних мережах, – роз’яснення юристів
Днями у соціальних мережах знову порушено питання щодо рішень суду та припинення повноважень міського голови. Зазначимо, що у першій і другій справах, які порушили проти міського голови, суд прийняв рішення про стягнення адміністративного штрафу. Жодного рішення про відсторонення від посади судом не було прийнято, оскільки для цього не було жодних підстав. Крім цього захист міського голови наголошує на недосконалості антикорупційного законодавства, яке призводить до колізії у прийнятті рішень органами місцевого самоврядування.
З огляду на те, що одним із місцевих медіа розпочато опитування про висловлення недовіри міському голові у соціальних мережах, юристи міської ради надали роз’яснення.
Міський голова є ключовою посадовою особою територіальної громади. Це чітко передбачено частиною другою статті 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».
Згідно з частиною п’ятою, шостою Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» міський голова несе персональну відповідальність за здійснення наданих йому законом повноважень. При здійсненні наданих повноважень міський голова є підзвітним, підконтрольним і відповідальним перед територіальною громадою та відповідальним перед радою.
Згідно з частиною першою статті 42 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження сільського, селищного, міського голови починається з моменту оголошення відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання.
Повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах, або, якщо рада не обрана, з моменту вступу на цю посаду іншої особи, обраної на наступних місцевих виборах, крім випадків дострокового припинення його повноважень відповідно до частини першої та другої статті 79 цього Закону.
Частиною третьою Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.
За змістом частин першої та другої статті 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі:
– його звернення з особистою заявою до ради про складення ним повноважень голови;
– припинення його громадянства;
– набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;
– набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за правопорушення, пов`язане з корупцією, яким накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
– відкликання з посади за народною ініціативою;
– визнання його судом недієздатним;
– безвісти відсутнім або оголошення таким, що помер;
– його смерті.
Повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути також достроково припинені, якщо він порушує Конституцію або закони України, права і свободи громадян, не забезпечує здійснення наданих йому повноважень.
Згідно частини третьої статті 79 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження сільського, селищного, міського голови за наявності підстав, передбачених абзацом першим частини другої цієї статті, можуть бути припинені достроково за рішенням місцевого референдуму або за рішенням відповідної ради, прийнятим шляхом таємного голосування, не менш як двома третинами голосів депутатів від загального складу ради.
Отже, прийняття рішення щодо дострокового припинення повноважень міського голови у випадках, передбачених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», окрім суду, належить до виключних повноважень відповідної ради.
Що ж стосується опитувань в соціальних мережах, ініційованих окремими особами, чи засобами масової інформації – вони не можуть вважатись законним волевиявленням мешканців та не можуть бути підставою для припинення повноважень влади. Тим паче «накручування» голосів фейковими, неіснуючими сторінками свідчить про зацікавленість окремих осіб в дестабілізації ситуації та поваленні інституту місцевого самоврядування, негативного впливу на реформу децентралізації.
Нагадуємо мешканцям громади, яких шляхом маніпуляцій втягують в такого роду голосування, – ми живемо в правовій демократичній державі, де волевиявлення громади відбувається на виборчій дільниці. Саме в такий демократичний спосіб було обрано міського голову та депутатів міської ради.
Всі активні та небайдужі мешканці, які бажають змінити рідне місто та громаду на краще, зможуть висловити свою позицію під час голосування на виборах, а також мають повне право особистого балотування в депутати, чи на посаду міського голови.
Сьогодні ж, в час повномасштабної війни в країні, органи місцевого самоврядування мають залишатись стовпами опори для держави.
Нагадаємо, основою розвитку громади – є партнерство громади і влади. Подати свою пропозицію, звернутися з відповідною заявою чи скаргою, організувати зустріч з мешканцями – є достатньо механізмів для вирішення будь-яких проблем чи втілення задумів.
Тому закликаємо мешканців громади не піддаватися на різноманітні спроби розхитування політичної ситуації у громаді.