Дерусифікація: чи призведе перейменування вулиць до додаткових витрат для мешканців?

12:57 27 Вересня 2022

У Дрогобицькій громаді тривають заходи дерусифікації, відповідно до яких у Дрогобичі, Стебнику та селах громади перейменовують вулиці, які носять старі радянські назви або імена осіб російського походження.

Відповідно до розпорядження міського голови Тараса Кучми було створено спеціальну комісію, яка вивчає питання та погоджує список вулиць, які підлягають перейменуванню. Шляхом електронних консультацій було проведено голосування та збір пропозицій від мешканців громади.

Зараз напрацьовується історична довідка для пропонованих назв вулиць. Остаточне рішення прийматиме сесія Дрогобицької міської ради.

Заходи дерусифікації активно підтримали мешканці громади. Однак люди висловлюють побоювання відносно того, що перейменування вулиць потягне за собою фінансові витрати в частині перереєстрації та переоформлення права власності на нерухоме майно.

Насправді зміна місця реєстрації тягне за собою низку дій, без яких вона є неможливою – це внесення змін в Державний реєстр речових прав у частині зміни поштової адреси та приведення до вимог закону технічної документації на об’єкти нерухомого майна.

Відтак Центр надання адміністративних послуг підготував роз’яснення цієї теми.

Статтею 26 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачено, що у разі зміни адреси об’єкта нерухомого майна, відомості у Державному реєстрі прав виправляються державним реєстратором на підставі заяви.

Подання заяви та документів у сфері державної реєстрації прав здійснюється шляхом надання заявником документів у паперовій формі, а у випадках, передбачених законодавством, – в електронній формі разом з оригіналами документів, необхідних для проведення реєстраційних дій, чи їх копіями, засвідченими державними органами, органами місцевого самоврядування.

Порядок подання заяв у сфері державної реєстрації прав та повідомлення власника об’єкта нерухомого майна, а також відповідного користувача, обтяжувача про поданні заяви визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Оплата за адміністративні послуги, а саме адміністративний збір за внесення до записів Державного реєстру прав змін, пов’язаних із приведенням у відповідність із законами України у строк, визначений Законом не справляється.

У разі відсутності державної реєстрації права власності у Державному реєстрі прав до державного реєстратора подається заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.

У разі коли в документах, що подаються для державної реєстрації права власності на закінчений будівництвом об’єкт чи об’єкт незавершеного будівництва, відсутні відомості про технічні характеристики відповідного об’єкта, а також якщо реєстрація права власності на закінчений будівництвом об’єкт чи об’єкт незавершеного будівництва проведена до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, державна реєстрація права власності на закінчений будівництвом об’єкт чи об’єкт незавершеного будівництва проводиться за наявності відомостей про технічну інвентаризацію такого об’єкта, отриманих державним реєстратором з Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.

У разі відсутності реєстрації права власності стягується адміністративний збір згідно ст.34 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004р. № 1952-IV із змінами та доповненнями.

Згідно з останніми абзацами частини 1 ст. 36. розд. VI Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань»:

– Адміністративний збір не справляється за державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, фізичну особу-підприємця та громадське формування, що не має статусу юридичної особи, у тому числі змін до установчих документів, пов’язаних з приведенням їх у відповідність із законами.

– Адміністративний збір не справляється за проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичних осіб та їхніх установчих документів, змін до відомостей про фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, пов’язаних із змінами в адміністративно-територіальному устрої України, а також зміни місце знаходження юридичної особи, місця проживання фізичної особи у зв’язку із зміною назви (перейменуванням) скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об’єктів топоніміки населених пунктів.

У разі якщо законами визначено строк для приведення у відповідність до них, адміністративний збір не справляється при внесенні змін до відомостей, у тому числі змін до установчих документів, у строк, визначений цими законами.

Також, якщо разом з вище переліченими змінами відбуваються інші зміни до установчих документів, змін до відомостей про юридичних осіб, які потребують державної реєстрації, то адміністративний збір справляється у розмірі, передбаченому чинним законодавством.

У відповідності до Закону України «Про надання публічних (електронних публічних) послуг щодо декларування та реєстрації місця проживання в Україні» (далі Закон) документом, який підтверджує місце реєстрації особи є витяг з реєстру територіальної громади (далі витяг) – документ у паперовій або електронній формі, що підтверджує відомості про місце проживання (перебування) особи або інформацію про відсутність таких відомостей на дату та час формування витягу.

Паспортний документ особи – паспорт громадянина України у вигляді книжечки або ID-карти, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист.

У відповідності до даного законодавчого документу з 01.12.2021 року відмітки про реєстрацію місця проживання не проставляються в паспортні документи громадян.

Дані про реєстрацію місця проживання заносяться і зберігаються в відомчій інформаційній системі центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері реєстрації фізичних осіб.

Реєстр територіальної громади – інформаційно-комунікаційна система, призначена для обробки визначеної цим Законом інформації, що створюється, ведеться та адмініструється органом реєстрації у порядку, визначеному цим Законом в яку і вносяться відомості про зміну назв (перейменуванням) скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, проспектів, площ, майданів, набережних, мостів, інших об’єктів топоніміки, населених пунктів.

За заявою особи, яка декларує або реєструє місце проживання (перебування), власника (співвласника) житла, представників, законних представників особи або власника (співвласника) житла, уповноваженої особи житла, іпотекодержателя або довірчого власника орган реєстрації видає витяг із реєстру територіальної громади, що підтверджує зареєстроване або задеклароване місце проживання (перебування) особи, виключення інформації з реєстру територіальної громади про місце проживання (перебування) особи.

Адміністративний збір за дану послугу не справляється.

Якщо в реєстрі територіальної громади відсутні відомості про зареєстроване місце проживання особи, або вони (відомості) потребують актуалізації, то дана послуга надається лише при наданні заявником необхідного пакету документів в т.ч. інформації про зареєстроване речове право для уточнення поштової адреси реєстрації.

Перейти до вмісту