Як публічні консультації вплинули на розробку брендбуку у Дрогобичі?

16:01 26 Грудня 2019

Щоб подарувати місту нове життя, як виявилося, не обов’язково робити капітальний ремонт, будувати багатоповерхівки та створювати мільйони робочих міст. Все набагато простіше. Достатньо подумати про брендбук міста, про його логотип та слоган. Брендинг давно став популярним закордоном, адже в сучасному світі не лише люди конкурують між собою, а й міста. Створення унікального та неповторного образу міста допоможе зацікавити туристів, а як наслідок збільшити бюджет та виділити це місто серед конкурентів.

Одним з найвдаліших прикладів брендингу до сьогодні вважається слоган міста Лас-Вегас, який розробило агенство R&R Partners: “Все, що відбувається у Вегасі, залишається у Вегасі” (“What Happens In Vegas, Stays In Vegas”). Рекламна кампанія Лас-Вегасу завершилася у 2003 році, однак слоган вимовлять і по-сьогодні усі американці від вантажника до президентської родини. Чому так сталося? Місто Лас-Вегас люблять за можливість буянити, “гудіти” всю ніч безперервно, робити те, що хочеш, це місто божевільних розваг. Але всі наповнювали ці абстрактні образи своїм змістом. Кожен бачив у Лас-Вегасі щось своє. А обраний слоган допоміг заспокоїти аудиторію та дозволив фантазувати без обмежень.

Інший яскравий приклад вдало підібраного слогану місто Амстердам. Його слоган “I AmSterdam”, яка вміщує в собі англійську граматичну конструкцію I Am – “Я є”. Цей вираз показує, що Амстердам – це в першу чергу люди, які в ньому є, які тут постійно живуть, або гості міста. І в кожному з них є частина Амстердама. Цей слоган та логотип втілений в сумках, одязі та сувенірах.

Amsterdam, Netherlands – April 16, 2015: I Amsterdam slogan in Amsterdam, Netherlands. Located at the back of the Rijksmuseum on Museumplein, the slogan quickly became a city icon.

Слоган міста Амстердам

Українські міста теж по-троху починають розуміти важливість брендингу та робити перші кроки для його втілення. ВІ “Активна Громада” не залишилася осторонь цього процесу. І хоч ми не дизайнери та не розробляємо логотипи і не придумуємо слогани, однак ми вміємо застосовувати на практиці крутий інструмент громадської участі – публічні консультації. Саме за їх допомогою мешканці міст можуть долучитися до обговорення та обрати слоган свого міста із сотень запропонованих.

Першим містом, де було обрано слоган за допомогою публічних консультацій стало місто Дрогобич. Команда ВІ “Активна Громада” разом з Ігорем Чавою, директором комунального підприємства “Туристично-інформаційний центр” запропонували дрогобичанам висловити свою думку щодо слогану, який найкраще описує їх місто. Місцеві мешканці повинні були обрати найкращий варіант із трьох запропонованих.

– Ми розпочали процес створення брендбуку міста і розділили його на два етапи. Перший – ми зібрали думки та ідеї дрогобичан з чим вони асоціюють своє місто. Прийшло близько 40 різних заявок і з них ми обрали трьох фіналістів, які реально могли відтворити історію та дух міста, бути унікальними. Однак, виникло питання, а як же обрати один єдиний? Тоді настав другий етап: ми звернулися до Інституту “Республіка” та до інструменту публічних консультацій. Всі три ідеї слоганів були винесенні на загальне обговорення. В результаті один з них переміг. І це слоган “Дрогобич – у ньому вся сіль!”, – розповідає Ігор Чава директор комунального підприємства “Туристично-інформаційний центр” у місті Дрогобич.

Ігор Чава вже протягом трьох років працює у сфері туризму у Дрогобичі та зазначає, що створення брендбуки досить копіткий процес. У Дрогобичі до цього процесу були залучені різні сторони, а саме дизайнери, маркетологи, представники бізнесу та громадськість. Залучення громадськості було важливим моментом у комунікації з громадою, адже саме мешканці міста будуть використовувати цей брендбук.

В результаті, дрогобичани обрали перший варіант: “Дрогобич – у ньому вся сіль”. Автор цього варіанту Борис Стефанків отримав подарунки та диплом від “Туристично-інформаційного центру” та ВІ “Активна Громада”. А місцеві мешканці отримали слоган, який з радістю демонструють на плакатах, листівках, сувенірній продукції та приваблюють ним туристів.

Автор слогану “Дрогобич – у ньому вся сіль” Борис Стефанків разом з Ігорем Чавою та Оленою Юркевич.

– Співпраця з “Туристично-інформаційним центром” була дуже плідною. Приємно було, що команда Центру відкрита до нових ініціатив та пошуків креативного вирішення питань. Разом ми провели дві публічні консультації. Одна консультація стосовно слогану міста, а інша – по вибору локації для розміщення лого лавки. Ініціатива встановлення такої лавки є одним з кроків у процесі брендування Дрогобича, як туристично привабливого міста. Дрогобич вже має власний слоган та логотип, які активно використовуються у туристичній продукції, – розповідає регіональна координаторка ВІ “Активна Громада” у Дрогобичі Олена Юркевич.

На даний момент ВІ “Активна Громада” та Ігор Чава (ТІЦ) продовжили співпрацю у сфері туризму із застосуванням публічних консультацій, однак вже у Черкаській області. Ігор Чава допомагає обласній адміністрації створити брендбук області, а Марина Гурьянова членкиня правління Інституту “Республіка” допомогла з організацією та запуском публічної консультації щодо визначення найкращого слогану для області. За словами пана Ігора був проведений туристичний аудит та проаналізовано Черкаський регіон. На основі зібраних даних спільно з командою адміністрації дійшли висновку, що варто розпочати процес створення брендингу області.

13 грудня в приміщенні Черкаського Художнього музею відбувся Туристичний форум Черкащини. Тут було офіційно оголошено про запуск першої загальнообласної публічної консультації, щоб визначити “Який слоган найкраще презентує Черкаську область?”.

– Мене переповнюють дуже гарні емоції та радість, що слоган буде обраний всіма мешканцями нашої області. Публічна консультація дасть можливість долучитися усім охочим і висловити свою думку. Наявність слогану області – це маленький початок до посилення туристичної спроможності. Радію, що у нас відбуваються позитивні зміни і представники місцевої влади стають все більше відкритими до людей, налагоджують комунікацію, – розповідає членкиня правління Інституту “Республіка” Марина Гурьянова.

Важливу роль для створення брендбуку Черкаської області та запуску публічної консультації відіграв досвід Дрогобича. На його основі був продемонстрований процес використання публічних консультацій під час вибору слогану міста та ефект від участі громадськості у цьому процесі. Також, приємно зауважити, що такі міста, як Мукачево, Камянець-Подільський та саме місто Черкаси також зацікавилися послугами “Туристично-інформаційного центру”. Сподіваємося, що і в них буде власний слоган та лого міста.

Мешканці Черкаської області можуть обрати один варіант з трьох запропонованих слоганів, які були відібрані серед 231 поданої пропозиції в період з 20 листопада по 06 грудня 2019 року. Публічна консультація стартувала 13 грудня 2019 року і буде тривати до 20 січня 2020 року.

Висловити свою думку можна на сайті “Ваша думка” за посиланням: https://www.vdmk.org/8175 або відправивши SMS (вартість за ціною оператора) на номер 093-177-00-35 з текстом “8175(пробіл) номер відповіді”.

Відео з поясненням змісту кожного слогану можна також переглянути на сайті Черкаси Бренд.

– На даному етапі ми маємо Агенцію туристичних ініціатив, мета якої допомагати іншим містам розвивати у себе туризм. Ми допомагаємо створити стратегію, розробити брендбуки, консультуємо стосовно питань у сфері туризму, які громадам важко самостійно вирішити. Також, ми сприяємо проведенню публічних консультацій, завдяки яким громадськість від початку відчуває свою важливість у процесі творення айдентики міста, – розповідає Ігор Чава директор комунального підприємства “Туристично-інформаційний центр” у місті Дрогобич.

Команда “Туристино-інформаційного центру” рекомендує проводити публічні консультації лише для обрання слоганів міста. Стосовно логотипів, то їх необхідно обирати за допомогою конкурсної комісії в склад якої мають входити також представники влади, громади та бізнесу. Розробляючи логотип міста чи слоган варто завжди запитувати думку громади, щоб місцеві мешканці відчували свою залученість. Коли брендбук буде готовий вони будуть швидше його використовувати, бо теж були задіяні у цьому процесі.

Завдання “Агенції туристичних ініціатив” – зміна України в туристичному напрямку, зробити Україну туристичною. А Інститут “Республіка” допомагає людям долучитися до процесу змін у своїй державі, зокрема через обрання слоганів своїх регіонів. Впевненні, що співпрацюючи зможемо зробити українські міста туристично привабливими!

Довідка. Проект «Задай курс владі» втілюється за підтримки Національного Демократичного Інституту Міжнародних Відносин (NDI).

Institute Respublica

Перейти до вмісту