Аналіз регуляторного впливу проекту рішення Дрогобицької міської ради «Про затвердження Методики розрахунку орендної плати за комунальне майно Дрогобицької міської територіальної громади»
- Визначення проблеми
Відповідно до Закону України від 03 жовтня 2019 року № 157-ІХ «Про оренду державного та комунального майна» (надалі-Закон) визначено, що у разі передачі майна в оренду без проведення аукціону орендна плата визначається відповідно до Методики розрахунку орендної плати, яка затверджується Кабінетом Міністрів України щодо державного майна та представницькими органами місцевого самоврядування – щодо комунального майна.
У зв’язку з введенням в дію Методики розрахунку орендної плати за державне майно, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 р., виникла потреба у розробленні відповідного нормативного акта для врегулювання господарських та адміністративних відносин при вирішенні питань укладення договорів оренди майна комунальної власності Дрогобицької міської територіальної громади, розрахунку плати за оренду відповідно до вимог законодавства.
Управлінням майна громади розроблено проект рішення Дрогобицької міської ради «Про затвердження Методики розрахунку орендної плати за комунальне майно Дрогобицької міської територіальної громади» (надалі – проект акту, рішення), яким визначатимуться орендні відносини.
- Цілі регулювання
Цілями регулювання є забезпечення виконання вимог Закону України «Про оренду державного та комунального майна», підвищення ефективності використання майна комунальної власності територіальної громади, створення єдиних правил для учасників орендних відносин, чітких механізмів розрахунку орендної плати (річної, місячної, добової, погодинної) та забезпечення надходжень до бюджету Дрогобицької територіальної громади.
- Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення встановлених цілей
Вид альтернатив | Опис альтернативи |
Альтернатива 1:
Забезпечення регулювання
|
Прийняття нового регуляторного акта врегулює: господарські та адміністративні відносини при вирішенні питань передачі в оренду та укладенні договорів оренди майна комунальної власності; механізм розрахунку плати за оренду комунального майна відповідно до вимог законодавства |
Альтернатива 2:
Відсутність регулювання
|
Залишення ситуації без змін, що не відповідатиме Закону, унеможливить укладення договорів оренди, погіршить фінансовий стан підприємств та суб’єктів підприємницької діяльності, зменшить надходження до місцевого бюджету |
Альтернативи визначено з огляду на вимоги Закону України «Про оренду державного та комунального майна», якими надано право органам місцевого самоврядування затверджувати Методику розрахунку орендної плати щодо комунального майна. Вирішення проблеми, зазначеної у п. 1 цого аналізу, можливе лише шляхом нормативного закріплення, тобто, прийняття проекту рішення « Про затвердження Методики розрахунку орендної плати за комунальне майно Дрогобицької міської територіальної громади». Як альтернативу до запропонованого регуляторного акту ролзглядається Методика розрахунку орендної плати за державне майно, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 р., та досвід інших міст України щодо затвердження власних методик, однак, вони не враховують специфіку розвитку м. Дрогобича.
Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
За результатами опрацювання альтернативних способів досягнення цілей регулювання здійснено вибір оптимального альтернативного способу з урахуванням системи бальної оцінки ступеня досягнення визначених цілей.
Кількість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей. Рейтинг
результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) |
Бал
результативності (за чотирибальною системою оцінки) |
Коментарі щодо присвоєння відповідного балу | |
Альтернатива 1:
Забезпечення регулювання
|
4 | Є найбільш прийнятним та ефективним способом, який дозволить досягти мети регулювання та встановить єдині методологічні підходи щодо розрахунку орендної плати під час передачі майна комунальної власності без проведення аукціону.
|
|
Альтернатива 2:
Відсутність регулювання |
1 | Залишаться неврегульованими орендні відносини
|
|
Обґрунтування (підсумок за альтернативами)
Рейтинг результативності |
Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу
|
Альтернатива 1:
Забезпечення регулювання
|
Забезпечення надходжень до місцевого бюджету від оренди майна.
Забезпечення додаткового джерела фінансування підприємств комунальної власності. Відкриття нових об’єктів соціально-побутового та іншого призначення. Створення нових робочих місць. Покращення надання адміністративних послуг. |
Витрати орендодавців
20 годин на підготовку договорів-оренди
|
Встановлення однозначних, прозорих вимог для отримання права на оренду майна комунальної власності;
Розвиток суб’єктів підприємництва; Підтримання суб’єктів господарювання права комунальної власності.
|
Альтернатива 2:
Відсутність регулювання
|
Немає | Витрати орендодавців
20 годин на підготовку договорів-оренди
|
Неврегульованість у сфері комунального майна
|
Ризики
Рейтинг | Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта. |
Альтернатива 1:
Забезпечення регулювання
|
Прийняття регуляторного акту забезпечить вирішення проблеми у сфері оренди майна комунальної власності, забезпечить досягнення поставлених цілей | Зовнішніми чинниками, що впливатимуть на дію регуляторного впливу (організаційні, соціальні, політичні):
-нестабільна економічна та політична ситуація у Державі/регіоні; -зміна чинного законодавства у сфері орендних відносин; -неналежне виконання орендарями умов договорів оренди; Враховуючи зазначене, буде запроваджено постійний моніторинг щодо їх оцінки та, за необхідності, внесення відповідних змін до регуляторного акта. |
Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
- Механізм дії регуляторного акта.
Відповідно до Закону передача майна в оренду відбувається на аукціоні. При цьому, відповідно до ст.15 Закону, певні категорії орендарів мають право на укладення договору оренди без аукціону.
Реалізація положень проекту Методики сприятиме забезпеченню: єдиного підходу до оформлення договірних орендних відносин, чіткого механізму нарахування плати за оренду майна та орендні ставки за використання єдиного майнового комплексу, нерухомого та іншого окремого індивідуально визначеного майна комунальної власності, відповідно до вимог визначених Законом.
- Організаційні заходи впровадження регуляторного акта в дію.
Для розв’язання проблем, визначених у розділі І, передбачається визначити чіткий механізм впорядкування єдиних вимог до оформлення договірних орендних відносин.
Дрогобицькій міській раді для впровадження вимог регулювання необхідно:
- забезпечити інформування про вимоги регуляторного акта суб’єктів господарювання шляхом оприлюднення регуляторного акта на офіційному веб-сайті Дрогобицької міської ради;
- організувати виконання вимог регулювання.
Суб’єктам господарювання для впровадження вимог регулювання необхідно:
- ознайомитися з вимогами регулювання;
- виконувати вимоги регулювання.
- Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні впроваджувати або виконувати ці вимоги
Реалізація регуляторного акта не передбачає бюджетних витрат, пов’язаних із здійсненням органом місцевого самоврядування функцій щодо законодавчого врегулювання механізму ефективного використання комунального майна.
У разі прийняття регуляторного акта суб’єкти господарювання понесуть матеріальні витрати у зв’язку з підготовкою документів.
- Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Запропонований проект регуляторного акта буде діяти до прийняття змін до нормативно-правових актів, що мають вищу юридичну силу, які стосуються зазначеної сфери регулювання або до моменту визнання його таким, що втратив чинність.
- Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Показниками результативності запровадження регуляторного акта слугуватиме розмір щорічних надходжень до місцевого бюджету внаслідок передачі комунального майна в оренду;кількість учасників аукціону;різниця між стартовою орендною платою та орендною платою, за якою було передано майно;кількість успішних аукціонів.
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання – високий, оскільки проект рішення оприлюднено на офіційному веб-сайті Дрогобицької міської ради для громадського обговорення.
У результаті впровадження регуляторного акта буде досліджуватись та вивчатися механізм врегулювання орендних відносин.
Зміни, що пропонуються, поширюватимуться на орендарів всіх організаційно-правових форм та орендодавців комунального майна.
Проект регуляторного акта було оприлюднено з метою обговорення та отримання від суб’єктів господарювання зауважень та пропозицій.
- Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Стосовно регуляторного акта Дрогобицькою міською радою буде здійснюватися базове, повторне та періодичне відстеження його результативності в строки, установлені статтею 10 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».
Базове відстеження результативності акта буде здійснене до набрання чинності цим актом.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься через рік з дня набрання чинності цим регуляторним актом, але не пізніше двох років після набрання ним чинності.
Періодичне відстеження результативності цього регуляторного акта здійснюватиметься раз на три роки, починаючи з дня виконання заходів з повторного відстеження результативності.
У разі виявлення неврегульованих та проблемних питань шляхом аналізу показників дії цього акта, такі питання будуть врегульовані шляхом внесення відповідних змін до регуляторного акта.
ДРОГОБИЦЬКА МІСЬКА РАДА
________ сесія восьмого скликання
РІШЕННЯ
від _______________ р № _____
Про затвердження Методики розрахунку орендної плати за користування майном Дрогобицької міської територіальної громади
З метою раціонального, економного та ефективного управління ресурсами територіальної громади, з метою збільшення надходжень від оренди майна Дрогобицької міської територіальної громади, беручи до уваги рекомендації постійної комісії ради з питань оренди, приватизації комунального майна, промисловості, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, малого та середнього бізнесу (протокол № ___ від ____2021 р.), постійної комісії ради з питань бюджету, планування фінансів, цінової політики та інвестицій (протокол № ___ від _____2021 р.,), керуючись ч. 5 ст. 60 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Законом України «Про оренду державного та комунального майна», Порядком передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою КМУ від 03.06.2020 р. № 483, Методикою розрахунку орендної плати за державне майно, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 28.04.2021 року № 630, міська рада вирішила: 1. Затвердити Методику розрахунку орендої плати за користування майном Дрогобицької міської територіальної громади згідно з додатком № 1, яке вступає в дію з наступного дня після затвердження сесією Дрогобицької міської ради. 2. Рішення сесії Дрогобицької міської ради від 23.08.2018 р. № 1313 «Про затвердження методики розрахунку орендної плати за користування майном комунальної власності територіальної громади м. Дрогобича» вважати такими, що втратили чинність. 3. Виконання даного рішення покласти на Управління майна громади виконавчих органів Дрогобицької міської ради, комунальні підприємства, установи організації Дрогобицької міської ради. 4. Контроль за виконанням даного рішення покласти на постійну комісію ради з питань оренди, приватизації комунального майна, промисловості, торгівлі, громадського харчування, побутового обслуговування, малого та середнього бізнесу (Ю. Кушлик).
Міський голова Т. Кучма
Додаток № 1 до рішення сесії Дрогобицької міської ради № ___ від_________
МЕТОДИКА розрахунку орендної плати за користування майном Дрогобицької міської територіальної громади
1. Методику розроблено з метою створення єдиного організаційно- економічного механізму справляння плати за об’єкти оренди відповідно до Закону України “Про оренду державного та комунального майна“ (надалі – Закон) та Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 р. № 483 (надалі – Порядок). 2. Розмір орендної плати визначається: -у разі передачі майна в оренду шляхом проведення електронного аукціону-відповідно до цінових пропозицій учасників аукціону. -у разі передачі майна в оренду без проведення аукціону-згідно з Методикою розрахунку орендної плати. 3. До складу орендної плати не входять витрати на утримання орендованого майна (комунальних послуг, послуг з управління об’єктом нерухомості, витрат на утримання прибудинкової території та місць загального користування, вартість послуг з ремонту і технічного обслуговування інженерного обладнання та внутрішньобудинкових мереж, ремонту будівлі, у т.ч., покрівлі, фасаду, вивіз сміття тощо). 4. У разі оренди нерухомого майна без проведення аукціону (крім оренди нерухомого майна фізичними та юридичними особами, зазначеними у пункті 7 цієї Методики) розмір річної орендної плати визначається за формулою:
де: Вп – вартість орендованого майна, визначена шляхом проведення незалежної оцінки (без ПДВ), грн.; Сор – орендна ставка, визначена згідно з додатком 1 (в разі укладення договору з орендарем відповідно до ст. 15 Закону України “Про оренду державного та комунального майна”), або додатком 2 (для договорів оренди, строк дії яких продовжується відповідно до абз. 4 ч. 7 ст. 18 Закону України “Про оренду державного та комунального майна”, а також з підприємствами, установами, організаціями, що надають соціально важливі послуги). Розмір орендної плати за базовий місяць оренди нерухомого майна визначається за формулою: де: О пл – розмір річної орендної плати, визначений за цією Методикою, грн. У разі якщо між датою визначення орендної плати за базовий місяць і датою підписання акта приймання-передачі майна минуло більше ніж один повний календарний місяць, то розмір орендної плати за перший місяць оренди встановлюється шляхом коригування орендної плати за базовий місяць на індекс інфляції у місяцях, що минули з дати визначення орендної плати за базовий місяць. 5. Ринкова (оціночна) вартість об’єкта оренди для цілей оренди визначається на замовлення орендодавця, крім випадків, визначених цим пунктом. Орендар, визначений за результатами аукціону або орендар, якому було передано в оренду об’єкт без аукціону, зобов’язаний відшкодувати орендодавцеві вартість проведення оцінки об’єкта оренди. Ринкова (оціночна) вартість об’єкта, який перебуває в оренді на підставі договору, який орендар бажає продовжити на новий строк без проведення аукціону у випадках, передбачених Законом, визначається на замовлення орендаря згідно з Порядком передачі майна в оренду як особи, у якої орендоване майно перебуває на законних підставах, без доручення орендодавця. Ринкова (оціночна) вартість об’єкта оренди визначається відповідно до Методики оцінки майна, затвердженої Кабінетом Міністрів України. 6. Результати незалежної оцінки є чинними протягом 12 місяців від дати оцінки, якщо інший термін не передбачено у звіті з незалежної оцінки. 7. Річна орендна плата у розмірі 1 гривні встановлюється таким орендарям: 1. – органам державної влади, іншим бюджетним організаціям, закладам, установам, які повністю фінансуються з державного бюджету; 2. – структурним підрозділам Дрогобицької міської ради, установам і організаціям, які повністю або частково фінансуються з бюджету Дрогобицької міської територіальної громади; 3. – Пенсійному фонду України та його органам; 4. – музеям, які утримуються за рахунок державного та місцевого бюджетів. 5. – комунальним закладам охорони здоров’я, що фінансуються з місцевого, обласного та державного бюджету; 6. -комунальним некомерційним підприємствам та комунальним установам Дрогобицької міської ради; 7. – закладам освіти державної та комунальної власності Дрогобицької міської ради; 8. – фонду соціального страхування, робочим органам його виконавчої дирекції та їх відділенням; 9. – державній службі зайнятості, регіональним та базовим центрам зайнятості. 10. – державним та комунальним телерадіоорганізаціям; 11. – українській скаутській організації «Пласт»; 12. – товариству Червоного Хреста України та його місцевим організаціям; 13. – особам з інвалідністю з метою використання під гаражі для спеціальних засобів пересування; 14. – редакціям державних і комунальних періодичних видань, заснованих державними науково-дослідними установами, трудовими і журналістськими колективами; 15. – національним художнім колективам, яким надається фінансова підтримка з державного бюджету та місцевого бюджету; 16. – релігійним організаціям всіх форм власності для забезпечення проведення Богослужінь, релігійних обрядів, церемоній та надання освітніх і соціальних послуг. 8. Розмір річної орендної плати у разі оренди іншого окремого індивідуально визначеного майна (крім транспортних засобів) встановлюється на рівні 12 відсотків вартості об’єкта оренди. Розмір річної орендної плати у разі оренди транспортних засобів встановлюється на рівні 10 відсотків вартості об’єкта оренди. У разі, коли орендарем є суб’єкт малого підприємництва, розмір річної орендної плати за оренду іншого окремого індивідуально визначеного майна, у тому числі транспортних засобів, становить 7 відсотків вартості об’єкта оренди. 9. Суми гарантійного внеску сплачуються усіма орендарями, окрім тих, що передбачені у п. 7 даної Методики. 10. Оподаткування орендної плати здійснюється відповідно до вимог законодавства України. 11. Додатки 1 та 2 до цієї Методики застосовуються до договорів оренди, що укладаються або продовжуються після набрання чинності цією Методикою.
Додаток №1 до Методики розрахунку орендної плати за користування майном Дрогобицької міської територіальної громади
ОРЕНДНІ
Додаток № 2 до Методики розрахунку орендної плати за користування майном Дрогобицької міської територіальної громади
ОРЕНДНІ СТАВКИ для договорів оренди, які продовжуються вперше, а також для підприємств, установ, організацій, що надають соціально важливі послуги
Управління майна громади
|