Аналіз регуляторного впливу проекту регуляторного акта – рішення Дрогобицької міської ради  «Про встановлення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єкта електроенергетики (опор повітряних ліній електропередач)»

16:51 28 Жовтня 2021

Аналіз регуляторного впливу до проекту рішення Дрогобицької міської ради «Про встановлення плати за доступ до елементів інфраструктури   об’єкта електроенергетики (опор повітряних ліній електропередач)» підготовлений відповідно до вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Методики проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта» (із змінами від 16.12.2015 № 1151) та на виконання вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об’єднань впродовж одного місяця. 

 

І. Визначення проблеми, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання щодо встановлення плати за доступ до об’єкта будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності відповідно до Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Також відповідно до цього Закону до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо організації недискримінаційного доступу операторів та провайдерів телекомунікацій, уповноважених ними осіб до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності на договірній основі з підприємствами, на балансі яких перебуває ця інфраструктура, здійснення контролю за дотриманням підприємствами комунальної власності вимог законодавства щодо забезпечення на договірній основі безперешкодного доступу операторів та провайдерів телекомунікацій, уповноважених ними осіб до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі, що перебуває у них на балансі, а також за правильністю обрахування плати за доступ.

З огляду на викладене, на елементи інфраструктури  об’єкта електроенергетики (опори повітряних ліній електропередач) комунальної власності Дрогобицької міської територіальної громади (далі – об’єкти доступу) питання щодо плати за доступ до цих об’єктів повинно бути врегульоване рішенням сесії Дрогобицької міської ради, а також визначено механізм організації безперешкодного та недискримінаційного доступу до об’єктів доступу, контролю за дотриманням вимог законодавства в цій сфері, правильністю обрахування та застосування плати за доступ.

Враховуючи зазначене, Комунальним підприємством «Служба муніципального управління» Дрогобицької міської ради, яке є  балансоутримувачем, юридичною особою,  в розпорядженні якої перебувають об’єкти доступу (надалі – уповноважена особа), підготовлено проект рішення Дрогобицької міської ради «Про встановлення плати за доступ до елементів інфраструктури   об’єкта електроенергетики(опор повітряних ліній електропередач)» (далі – проект рішення).

Цим проектом рішення Дрогобицька міська рада встановлює, встановлюється плата за доступ до елементів інфраструктури   об’єкта електроенергетики(опор повітряних ліній електропередач), у розмірі, що не перевищує, граничний розмір, встановлений статтею 17 Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж» (далі – Закон).

Також проектом рішення передбачено, що уповноважена особа повинна:

  • укладати договори з доступу із замовниками доступу до інфраструктури об’єкта доступу у відповідності до законодавства України з урахуванням особливостей, встановлених Законом України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж»;
  • визначати у договорах з доступу до елементів інфраструктури об’єктів розмір плати відповідно до цього рішення;
  • надавати замовнику доступу до інфраструктури об’єкта доступу відповідно до договору з доступу безперешкодний доступ до всіх технічних засобів телекомунікацій, розміщених на елементах інфраструктури об’єкта доступу.

Структурним підрозділам Виконавчого комітету Дрогобицької міської ради, в межах своїх повноважень, сприяти у:

  • створенні сприятливих умов для функціонування розвитку телекомунікаційних мереж загального користування та повноцінного надання населенню телекомунікаційних послуг;
  • організації недискримінаційного доступу операторів та провайдерів телекомунікацій, уповноважених ними осіб до інфраструктури об’єктів електроенергетики комунальної власності на договірній основі з підприємствами, на балансі яких перебуває ця інфраструктура;
  • організації розвитку інфраструктури об’єктів електроенергетики комунальної власності для розміщення технічних засобів телекомунікацій з метою задоволення потреб населення у телекомунікаційних послугах.

Плата за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу та механізм організації безперешкодного та недискримінаційного доступу до об’єктів доступу, контролю за дотриманням вимог законодавства в цій сфері, правильністю обрахування плати за доступ визначені згідно законів України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж», Методики визначення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єкта електроенергетики, затвердженої наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 10.12.2018 № 622, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 02.01.2019 за № 1/32972, інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини в цій сфері.

Таким чином, проблема – врегулювання питання щодо встановлення плати за доступ до об’єктів доступу, яка повинна бути застосована підприємством при наданні доступу до елементів інфраструктури об’єктів доступу операторам і провайдерам, визначення механізму організації безперешкодного та недискримінаційного доступу до об’єктів доступу, контролю за дотриманням вимог законодавства в цій сфері, правильністю обрахування плати за доступ.

Основні групи (підгрупи), на які справляється вплив при підготовці проекту рішення:

Групи (підгрупи) Так Ні
Громадяни +  
Держава +  
Суб’єкти господарювання +  
у тому числі суб’єкти малого підприємництва +  

 

Проблема не може бути розв’язана за допомогою ринкових механізмів, оскільки не будуть використані повноваження Дрогобицької міської ради щодо встановлення плати за доступ.

Проблема не може бути розв’язана за допомогою діючих регуляторних актів у зв’язку з їх відсутністю.

Для вирішення проблеми, пов’язаної із можливістю отримання фізичними та юридичними особами телекомунікаційних послуг, які планують надавати оператори та провайдери використовуючи елементи інфраструктури об’єктів доступу, пропонується врегулювати питання щодо встановлення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу та визначити механізм організації безперешкодного та недискримінаційного доступу до елементів інфраструктури об’єктів доступу, контролю за дотриманням вимог законодавства в цій сфері, правильністю обрахування плати за доступ.

 

ІІ. Цілі державного регулювання

Врегулювання питання щодо встановлення плати за доступ стосується тільки елементів інфраструктури об’єктів доступу, закріплених на праві господарського відання, які перебувають на балансі  КП «Служба муніципального управління» ДМР.

Головна ціль даного регуляторного акта – створення передумов для надання якісних телекомунікаційних послуг фізичним та юридичним особам, розширення їх мережі за допомогою використання елементів інфраструктури об’єктів доступу, а також:

  • реалізація владних повноважень, наданих Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні»;
  • врегулювання питання встановлення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу;
  • визначення механізму організації безперешкодного та недискримінаційного доступу операторів та провайдерів телекомунікацій, уповноважених ними осіб до елементів інфраструктури об’єктів доступу;
  • організація контролю за дотриманням вимог законодавства щодо забезпечення на договірній основі безперешкодного доступу операторів та провайдерів телекомунікацій, уповноважених ними осіб, до елементів інфраструктури об’єктів доступу, правильністю обрахування плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу;
  • сприяння розширенню та розвитку телекомунікаційних мереж для задоволення потреб населення у телекомунікаційних послугах.

 

ІІІ. Визначення та оцінка альтернативних способів

досягнення зазначених цілей

  1. Визначення альтернативних способів:
Вид альтернативи Опис альтернативи
Альтернатива 1 Не встановлювати плату за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу.
Альтернатива 2 Встановити, що плата за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу визначається балансоутримувачами у розмірі, що не перевищує, граничний розмір, встановлений статтею 17 Закону.

 

  1. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

Оцінка впливу на сферу інтересів держави:

Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1 Не передбачаються. Суперечить вимогам Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», створює передумови для застосування до посадових осіб міської влади відповідальності за невиконання владних повноважень;відсутність контролю за дотриманням вимог законодавства у сфері доступу до елементів інфраструктури об’єктів доступу, можливість запровадження схем надання доступу до елементів інфраструктури об’єктів доступу, що не відповідають Закону.
Альтернатива 2 Реалізація владних повноважень, визначення механізму організації безперешкодного та недискримінаційного доступу до елементів інфраструктури об’єктів доступу, контролю за дотриманням вимог законодавства в цій сфері, правильністю обрахування плати за доступ, прозорий механізм розрахунків за доступу до елементів інфраструктури об’єктів доступу. Не передбачаються.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян:

Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1 Не передбачаються. Непрозорий механізм сплати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу операторами та провайдерами не сприятиме зниженню собівартості телекомунікаційних послуг та стримуватиме їх розвиток.

Витрати неможливо обчислити, оскільки плата за доступ справлятиметься не відповідно до Закону.

Альтернатива 2 Прозорий механізм сплати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу операторами та провайдерами сприятиме зниженню собівартості телекомунікаційних послуг, підвищенню їх якості, забезпечуватиме їх подальший розвиток. Оплата за якісні телекомунікаційні послуги.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання:

Вид альтернативи Вигоди Витрати
Альтернатива 1 Для балансоутримувачів – неконтрольоване справляння плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу, для інших суб’єктів господарювання (операторів, провайдерів) – відсутні. Непрозорий механізм розрахунків за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу у зв’язку із відсутністю урегульованості питання щодо плати за доступ відповідно до законодавства.
Альтернатива 2 Для суб’єктів господарювання (операторів, провайдерів) – прозорий механізм застосування плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу, оплата за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу в меншому розмірі,  підвищення якості надання телекомунікаційних послуг, сприянні їх подальшому розвитку. Для балансоутримувача – зменшення доходів та понесення збитків від здійснення діяльності з надання доступу до елементів інфраструктури об’єктів доступу.

 

 

Витрати на одного суб’єкта господарювання великого, середнього, малого підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта відповідно до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта:

№№ Витрати За перший рік За п’ять років
11 Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання / підвищення кваліфікації персоналу тощо, гривень Х Х
22 Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів), гривень Х Х
33 Витрати, пов’язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам, гривень Х Х
44 Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/приписів тощо), гривень Х Х
55 Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), гривень Х Х
66 Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), гривень Х Х
77 Витрати, пов’язані із наймом додаткового персоналу, гривень Х Х
88 Інше, гривень

Витрати на отримання доступу до елементів інфраструктури об’єктів доступу одного суб’єкта великого, середнього, малого підприємництва (в розрахунку на разове застосування плати по доступу до елементів інфраструктури об’єкта доступу(за одиницю виміру) в граничному розмірі визначеному статтею 17 Закону

3000,00 + 18,00*(к-сть опор повітряних ліній електропередач)*12

 

3000,00 + 18,00*(к-сть опор повітряних ліній електропередач)*60

 

99 РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8), гривень 3000,00 + 18,00*(к-сть опор повітряних ліній електропередач)*12

 

3000,00 + 18,00*(к-сть опор повітряних ліній електропередач)*60

 

110 Сумарні витрати суб’єктів господарювання великого, середнього,малого підприємництва, на виконання регулювання (вартість регулювання) 3000,00 + 18,00*(к-сть опор повітряних ліній електропередач)*12

 

3000,00 + 18,00*(к-сть опор повітряних ліній електропередач)*60

 

 

  1. Вибір найбільш оптимального альтернативного

способу досягнення цілей

Єдиним способом розв’язання вищезазначеної проблеми, що відповідає потребам та забезпечує поступове досягнення встановлених цілей, є видання зазначеного регуляторного акту.

Запропонований спосіб відповідає діючому законодавству, зокрема, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», яким передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання щодо встановлення плати за доступ до об’єкта будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності відповідно до Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Також відповідно до цього Закону, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо організації недискримінаційного доступу операторів та провайдерів телекомунікацій, уповноважених ними осіб до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності на договірній основі з підприємствами, на балансі яких перебуває ця інфраструктура, здійснення контролю за дотриманням підприємствами комунальної власності вимог законодавства щодо забезпечення на договірній основі безперешкодного доступу операторів та провайдерів телекомунікацій, уповноважених ними осіб до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі, що перебуває у них на балансі, а також за правильністю обрахування плати за доступ.

Запропонований механізм врегулювання питання щодо плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу відповідає Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Отже, для вирішення проблеми приймається механізм встановлення плати за доступ до інфраструктури об’єкта доступу, запропонований проектом рішення Дрогобицької міської ради «Про встановлення плати за доступ до елементів інфраструктури   об’єкта електроенергетики (опор повітряних ліній електропередач)».

 

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) Бал результативності

(за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала
Альтернатива 1 1 Оскільки питання встановлення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єкта доступу вирішується на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради, за допомогою ринкових механізмів проблема не може бути розв’язана.
Альтернатива 2 4 Оптимальний варіант збалансування інтересів держави, громадян та суб’єктів господарювання.

 

Рейтинг результативності Вигоди (підсумок) Витрати (підсумок) Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу
Альтернатива 1 Для балансоутримувача – неконтрольоване справляння плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу.

Для інших суб’єктів господарювання (операторів, провайдерів) – відсутні.

Непрозорий механізм розрахунків за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу у зв’язку із відсутністю урегульованості питання щодо плати за доступ відповідно до законодавства. Цілі прийняття регуляторного акта не будуть досягнуті, суперечить чинному законодавству, не враховує інтереси жодної із сторін.
Альтернатива 2 Забезпечення досягнення цілей державного регулювання; прозорий механізм застосування плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу,  підвищення якості надання телекомунікаційних послуг, сприянні їх подальшому розвитку. Оплата за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу в межах граничного розміру визначеного статтею 17 Закону Цілі прийняття регуляторного акта будуть досягнуті: реалізація належним чином владних повноважень, оптимальне врахування інтересів кожної із сторін.

 

Рейтинг Аргументи щодо переваги обраної альтернативи /  причини відмови від альтернативи Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта
Альтернатива 1 Аргументи для переваги відсутні. Відмова від цієї альтернативи дозволить реалізувати владні повноваження та запобігти проявам корупції шляхом надання доступу до елементів інфраструктури об’єкта доступу не відповідно до Закону. Х
Альтернатива 2 Причини для відмови відсутні. Обрана альтернатива є найбільш раціональним варіантом врахування інтересів всіх основних груп, на яких проблема справляє вплив. Надання доступу до елементів інфраструктури об’єктів доступу відповідно до законодавства. . Х

 

Запропонований спосіб відповідає діючому законодавству. Видання цього регуляторного акта забезпечить досягнення встановлених цілей, починаючи з дня набрання ним чинності.

 

  1. Механізм та заходи, які забезпечать розв’язання

визначеної проблеми

Механізм врегулювання питання щодо плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу, що пропонується проектом рішення, визначається поряд з зовнішніми та внутрішніми факторами.

Одним із зовнішніх факторів є регулююча роль місцевих органів в цьому питанні.

Відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання щодо встановлення плати за доступ до об’єкта будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності відповідно до Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Також відповідно до цього Закону, до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать повноваження щодо організації недискримінаційного доступу операторів та провайдерів телекомунікацій, уповноважених ними осіб до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі комунальної власності на договірній основі з підприємствами, на балансі яких перебуває ця інфраструктура, здійснення контролю за дотриманням підприємствами комунальної власності вимог законодавства щодо забезпечення на договірній основі безперешкодного доступу операторів та провайдерів телекомунікацій, уповноважених ними осіб до інфраструктури об’єктів будівництва, транспорту, енергетики, кабельної каналізації електрозв’язку, будинкової розподільної мережі, що перебуває у них на балансі, а також за правильністю обрахування плати за доступ.

Проектом рішення встановлюється, що плата за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу визначається балансоутримувачами, у розмірі, що не перевищує, граничний розмір, встановлений статтею 17 Закону.

Розмір плати за доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу визначається відповідно до методик визначення плати за доступ до елементів інфраструктури об’єкта доступу, затверджених відповідними державними органами влади згідно з Законом, з урахуванням податків, зборів та обов’язкових платежів, встановлених законодавством.

Плата за доступ до елементів інфраструктури об’єкта доступу може складатися з одноразової та/або періодичної плати.

До одноразової плати за доступ належить виключно плата за розроблення та видачу технічних умов з доступу.

Відповідно до статті 17 Закону розмір одноразової плати за доступ не може перевищувати 50 відсотків мінімальної заробітної плати визначеної законом станом на 1 січня поточного року.

Розмір плати за доступ не може змінюватися протягом одного року з дня укладення договору з доступу. Підставою для перегляду розміру плати є зміна розміру складових додаткових витрат, мінімального рівня заробітної плати, кількості замовників та інших показників, що використовуються при визначенні плати за доступ.

Одночасно з цим, відповідно до статті 17 Закону розмір періодичної плати за доступ не може перевищувати:

  • за доступ до елементів інфраструктури об’єктів електроенергетики – 0,3 відсотка мінімальної заробітної плати за одну опору – елемент будь-якої інфраструктури об’єкта доступу, у тому числі опору лінії електропередачі, на місяць;

Розмір мінімальної заробітної плати визначається законом станом на 1 січня поточного року.

Забезпечення умов для покращення якості надання телекомунікаційних послуг, розширення її мережі можливе лише за умови надання доступу до елементів інфраструктури об’єктів доступу відповідно до Закону.

 

VІ.  Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

Проект рішення не містить дискримінаційних або таких, що обмежують конкуренцію норм.

У разі прийняття регуляторного акту Дрогобицькою міською радою будуть реалізовані повноваження, надані їй Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», а балансоутримувач зможе надавати доступ до елементів інфраструктури об’єктів доступу відповідно до Закону України «Про доступ до об’єктів будівництва, транспорту, електроенергетики з метою розвитку телекомунікаційних мереж».

Виконання вимог даного рішення не потребує додаткових витрат  Дроггбицької міської ради.

 

VІІ. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта 

Строк дії регуляторного акту не обмежено.

Регуляторний акт діє до будь-яких змін на законодавчому рівні в тому числі до зміни розміру складових додаткових витрат, мінімального рівня заробітної плати, кількості замовників та інших показників

 

VІІІ. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта

Відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися Департаментом міського господарства Дрогобицької міської ради.

Базове відстеження результативності буде проведено до дня набрання чинності даного регуляторного акта, повторне відстеження – через рік з дня набрання чинності, але не пізніше двох років з дня набрання чинності даного регуляторного акта, за результатами якого можна здійснювати порівняння показників базового та повторного відстеження.

Періодичне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватися раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

Відстеження результативності даного акта буде здійснюватися статистичним методом, буде аналізуватись офіційна статистична інформація про результати фінансово-господарської діяльності балансоутримувача, а також за соціологічними даними, отриманими шляхом опитування або анкетування балансоутримувачів або отримувачів послуг.

Відповідно до вимог регуляторної політики повідомлення про оприлюднення проект рішення Дрогобицької міської ради «Про встановлення плати за доступ до елементів інфраструктури   об’єкта електроенергетики (опор повітряних ліній електропередач)» та аналіз впливу регуляторного акта оприлюниний на офіційному порталі Дрогобицької міської ради та друкованому періодичному виданні «Галицька Зоря».

Для обговорення та отримання зауважень, пропозицій від зацікавлених фізичних та юридичних осіб, звертатися на поштову адресу: 82100, Львівська обл., м. Дрогобич, вул. П.Орлика,15, або на електронну адресу: [email protected].

 

Перейти до вмісту