Дистанційне навчання у Дрогобицькому ліцеї №3 ім. В.Чорновола

10:53 22 Квітня 2020

Пандемія коронавірусу поставила перед нами дуже багато запитань, а отже, і завдань, які  слід вирішити !  Так,  в умовах сьогодення, у освітніх закладах завжди була можливість використовувати дистанційне навчання,  апробовувати освітні онлайн-ресурси, але завжди  ці можливості використовувались лише частково. Адже навчання здійснювалось очно і лише в окремих випадках – дистанційно, за певною схемою! Ця  схема дистанційного навчання передбачала очний, дистанційний та очно-дистанційний етапи:

  1. Очний.

– прийняття рішення про навчання учнів за очно-дистанційною формою навчання;

– видача учням кодів доступу, веб-адрес, електронних ресурсів, контактних даних педагогів;

– інструктивно-методичні заняття щодо основ дистанційної роботи на обраних електронних ресурсах.

  1. Дистанційний.

– видача навчального матеріалу та домашніх завдань за допомогою електронного ресурсу;

– керована самостійна робота учнів;

– усі види консультування (консультування з педагогами в асинхронному чи синхронному режимах);

  1. Очно-дистанційний.

– дистанційна здача індивідуальних контрольних робіт, домашніх завдань за допомогою електронних ресурсів;

– очне заняття з узагальнення пройденого матеріалу;

– очне тематичне оцінювання на уроках.

Але як забезпечити  дистанційне навчання під час карантину ?..

Відповідь на цей виклик-запитання залежала від кожної конкретної школи і конкретного вчителя – наскільки вони виявились готові гнучко і швидко перебудувати свою роботу, наскільки в дітей і вчителів є якісний  доступ до інтернету  і як вони вміють ним користуватися.

Карантин, – це хороший привід почати робити те, що давно потрібно було зробити. Карантин — не криза, а виклик для закладу освіти. Такі періоди дають нам змогу відкрити нові можливості для організації навчання, розвитку медіа грамотності  усіх учасників освітнього процесу. Учні швидко адаптуються, адже онлайн середовище для них звичне. А вчителів потрібно зорієнтувати, насамперед, які інтернет-ресурси можуть стати платформою для дистанційного навчання. Втім, відпрацьований досвід нашого ліцею суттєво відрізняється від нинішнього. Ліцей №3 імені В’ячеслава Чорновола забезпечує різні форми навчання для здобувачів освіти, в тому числі й інституційну форму навчання(екстернат ,вечірні класи тощо).

В учнів, які навчаються виключно дистанційно, немає запиту на роботу з класом. Вчителі можуть консультувати цих дітей через відеозв’язок, якщо є такий запит і вони не зрозуміли якусь тему. Але це – індивідуальна робота. Нині – ситуація, коли треба працювати з групою, аби не втратити ефекту “очі в очі” та забезпечити подальшу можливість очного навчання.. Саме тому ми вчимося працювати з груповими відео чатами та відео конференціями”.

Тому, перед нашим ліцеєм постало завдання: А як  впоратись зі справжнім дистанційним навчанням, якщо вже раніше заклад працював через он-лайн-платформи, використовував методики перевернутого класу чи змішаного навчання, як правильно організувати роботу вчителя і надати покрокові інструкції батькам і дітям, як організувати самостійну роботу вдома:

  1. Робота за принципом перевернутий клас або змішаного навчання – це коли, наприклад, теоретичний матеріал дається на самостійне опрацювання дітям, а практичні завдання закріплюються вже не у класі чи під час групових робіт, а доведеться перевіряти їх дистанційно.
  2. Ліцей повинен організувати дистанційні он-лайн консультації та відеоконференції для вчителів.
  3. Вчителі повинні надати дітям інструменти як для самостійного опрацювання матеріалу, які включатимуть не просто “прочитай параграф підручника, дай відповідь на запитання”, а теоретичний матеріал, ілюстративне чи графічне зображення (пояснення), лінк на відео для перегляду, check-list для закріплення знань і творче завдання (можливо, таке, яке можна виконати з друзями дистанційно) , так і для групової роботи через систему відео уроків, відео конференцій. (Уроки через Jisti Meet, Skype, Zoom, Google Hangouts).

Обрати  один ресурс для дистанційного навчання — обмежити можливості учасників дистанційного навчання. Тож у ході роботи ресурси можна змінювати, доповнювати один одним.

Які  ж онлайн-ресурси* використовують учителі для дистанційного навчання, як відбуваються відеоуроки та обговорення та які платформи використовують вчителі**, щоб навчання було цікавішим.

  1. Формат навчання

а) Онлайн – відеоконференції та вебінари

б) Офлайн

  1. Платформи для комунікації (офлайн навчання)

1-4 класи:

5-9 класи:

10-11 класи:

  1. Створення уроків

1) Теорія – наповнення текстовими та відеоматеріалами

а) Розміщення матеріалів у своєму особистому блозі, на сайті або можна використовувати додаток Padlet

б) Наповнення – створення добірки відео в YouTube

2) Закріплення матеріалу:

а) Тренажери

LearningApps

б) Тестування:

Kahoot!

–  Google Форми

Опис роботи та коротка характеристика:

Безкоштовна, повнофункціональна і програма Jitsi Meet.  Для її використання не потрібна реєстрація аккаунта, а сама програма працює в браузері.

Деякі функції:

– До 75 учасників (до 35 при збереженні високої якості зв’язку)

– Публічні та приватні чати

– Увімкнення розмитого фону за людиною (функція поки в бета-версії)

– Інтеграція з Slack, Google Calendar і Office 365

Користувачі можуть ділитися своїм робочим столом або проводити презентації.  Якщо вчитель виступає з публічними лекціями, можна транслювати відеоконференцію на YouTube.  І навпаки, можна дивитися відео з YouTube всім разом в чаті Jitsi.  Документи можна спільно редагувати в Etherpad, також є з’єднання для тих, хто хоче додзвонитися по телефону.

В учасників конференції є можливість віртуально підняти руку за допомогою власної кнопки – сигналізувати, що ви хочете отримати слово наступним.  Існує вбудований чат для обміну текстовими повідомленнями, а також функція запису поточного обговорення.

Примітка.  В даний момент у веб-клієнта Jitsi невеликі проблеми при роботі в Firefox. Але Mozilla обіцяє це скоро виправити.

Zoom (детально про роботу*) програма для відеоконференцій і дзвінків, яку люблять багато викладачів за широкий функціонал, надійне з’єднання і безперебійну роботу. Нажаль для стандартних сесій обмежено час з’єднання до 40 хв.

У Zoom можна створити безкоштовну обліковий запис і задовольнятися її перевагами. Також ви можете закріпити свій віртуальний кабінет і займатися в ньому на постійній основі по одному посиланню, щоб не створювати кожен раз новий.

Щоб приєднатися до конференції, учневі не обов’язково встановлювати додаток, – досить перейти по посиланню-запрошення і нове вікно відкриється в його браузері.

Skype

Переваги роботи:

✓  популярність – відомий більшості користувачів, за замовчуванням встановлений на більшості пристроїв, а значить у учнів не буде проблем з установкою і функціоналом;

✓ необмежений час групових конференцій

✓ доступна трансляція екрану з мобільних пристроїв

Мінуси Skype:

– Skype – дуже “важка” програма, тягне багато ресурсів ПК і часто підвисає на слабких комп’ютерах;

– дуже важко транслює відео і звук, вичавлюючи з комп’ютера всю міць (що в свою чергу ускладнює паралельну роботу інших програм і вікон ПК);

– можна вивести тільки демонстрацію свого екрану, але не окремих додатків).

Система Google – це безпечна інфраструктура, вбудовані засоби захисту й глобальна мережа, які дають змогу захистити ваші дані й конфіденційність. Відеозустрічі Hangouts Meet шифруються під час передачі сигналу, а ввімкнені за умовчанням засоби захисту від порушень допомагають додатково убезпечити ваше спілкування.

Віртуальний клас (детально про роботу*) “ClassDojo” – одна з найзручніших платформ для дистанційного навчання, яку розробили британські вчителі. Працює на ноутбуках, ПК, планшетах та мобільних пристроїв (для останніх треба завантажити застосунок).

Принцип роботи: Вчитель реєструється на платформі та створює свій «клас», додаючи туди учнів. Далі вчитель створює публікації. До них можна прикріплювати завдань PDF-файли, посилання на веб-ресурси, фотографії або скріни підручників.

Учні зі свого боку виконують завдання. Можна намалювати роботу, сфотографувати чи зняти коротке відео та надіслати вчителю.

Плюсом платформи також є можливість коментування. Тобто вчитель створює завдання, а учні можуть його коментувати та ставити вчителю додаткові питання. У кожного завдання є свій дедлайн.

Оцінювання відбувається за допомогою віртуальних балів. Вчитель може присвоювати кожному учню бали, а той бачитиме як впорався із завданням. За невчасно виконані або завдання з помилками можна також знімати бали.

Також існує опція відстежування батьками успішності учня. Доступ до балів конкретного користувача зможе надавати вчитель.

Навчання (детально про роботу*) з МІЙКЛАС

Реєстрація класу

Вчитель додає свій клас на сайт, щоб слідкувати за результативністю роботи учнів на платформі. У разі потреби є можливість зберегти або роздрукувати результати.

Використання МійКлас

Вчитель використовує готові практичні і теоретичні матеріали з бази МійКлас або створює власну робочу програму на сайті. Автоматична перевірка відповідей учнів заощаджує вчителю до 50% часу на перегляд зошитів.

Отримання сертифікату

Вчитель автоматично отримує сертифікат «Апробатор електронних освітніх технологій», що підтверджує застосування ІКТ-технологій навчання.

Мінімальні вимоги до обладнання для навчання у Viber (детально про роботу):

Для вчителя — персональний комп’ютер (з веб камерою) чи ноутбук. Підключення до інтернету.

Для учня — смартфон або комп’ютер. Підключення до інтернету.

Координація

Найкращий інструмент для такого виду роботи — Viber , найпоширеніший месенджер в Україні. Є наявний на більшості смартфонів, або може бути легко встановлений, в тому числі працює на ПК. Більшість дітей вже вміє ним користуватися або може легко навчитися.

Використовуючи Viber, класний керівник створює групу, куди входять учні класу та всі вчителі, які ведуть у них уроки.

У цій групі організовується інформування про наступні уроки, їх час, формат та інше. Учні можуть запитувати та отримувати відповідь про розклад, час занять тощо.

Цей месенджер є “точкою збору”. Якщо виникли проблеми під час використання інших інструментів, учні та вчителі завжди можуть повернутися до месенджера та обговорити подальші дії.

Навчання в реальному часі з учителем

В процесі навчання учитель мусить спілкуватися з учнями, пояснювати матеріали, відповідати на запитання, проводити опитування.

Цей складовий елемент навчання можна розділити на 2 процеси: пасивні сесії та активні сесії.

У Класі викладачі можуть легко і швидко створювати і перевіряти завдання в електронній формі. Завдання і роботи при цьому автоматично систематизуються в структуру папок і документів на Диску, зрозумілу і викладачам, і учням.

На сторінці завдань видно, що задав викладач, – учням досить просто натиснути на завдання, щоб приступити до його виконання. Інформацію про зданих роботах оновлюється в реальному часі, і викладач може оперативно перевірить всі роботи, поставити оцінки і додати свої коментарі.

Початок роботи з Класом

Класом може користуватися будь-який власник аккаунта Google Apps для освіти. Перейдіть по посиланню classroom.google.com і увійдіть в свій аккаунт. Вкажіть, ким ви є: викладачем або учням. Потім створіть новий курс або приєднаєтеся до вже існуючого.

Переваги Класу

Проста настройка

Викладачі можуть самі додавати учнів або надавати їм код для реєстрації в якості слухачів курсу. Вся процедура займає лічені хвилини.

Економія часу

Організувати письмову роботу в Класі можна без єдиного аркуша паперу. Створення, перевірка та оцінка завдань виробляються в одному сервісі, легко і швидко.

Організація матеріалів

Учні бачать на сторінці завдань, які роботи ще не здані, а всі матеріали курсу автоматично додаються в їх папки на Google Диску.

Ефективний навчальний процес

У Класі викладачі можуть розсилати оголошення і починати обговорення, а учні можуть обмінюватися один з одним матеріалами і відповідати на задані вчителем питання.

Доступність і безпека

Як і в інших сервісах Google Apps для освіти, в Класі немає реклами, а матеріали і дані учнів не використовуються в маркетингових цілях. Крім того, Клас абсолютно безкоштовний для навчальних закладів.

Ддя роботи з Classtime (детально про роботу*) потрібен Інтернет, але не обов’язково, щоб це був стабільний Wi-Fi. Оскільки використовувати платформу можна на всіх етапах навчального процесу, це включає в себе дистанційне навчання та домашні завдання.

Технічні особливості

1) Вчителі та учні працюють з платформою через доступ до Інтернету будь-яким чином: WiFi або мобільний доступ.

2) Вчителі та учні можуть використовувати Classtime з будь-якого гаджету: комп’ютер, планшет, смартфон.

3) Classtime не потребує встановлення на гаджет, а працює за посиланням

4)  Вчитель може відстежувати весь прогрес через свій акаунт. Учням не треба створювати свої акаунти.

Консультації вчителів вібуваються в інтернет-групах, які створені у 10 та 11 класах в інтернет-додатку Telegram (детально про роботу*).

Prometheus –  детально про роботу* повністю безкоштовний проект, де для навчання учням потрібен виключно доступ до інтернету та бажання вчитись.

Відеолекції – перегляд відеолекції від кращих викладачів світу

Інтерактивні тести – виконання інтерактивних тестів, завдань та творчих вправ, аби перевірити набуті знання

Форум – спілкування на форумі з іншими слухачами та викладачами

Сертифікат – отримання безкоштовного сертифікату про завершення курсу з підписом викладача.

Навчання може здійснюватися на будь-якому пристрої на комп’ютері, планшеті чи телефоні: на сайті та за допомогою мобільних додатків для Android та iOS до ваших послуг!

iLearn (детально про роботу) – гейміфікована платформа з безкоштовними курсами з української мови та літератури, біології, математики, історії України, англійської мови, щотижневі вебінари.

Навчання цікаве, безкоштовне і доступне 24/7: тут є онлайн-курси з основних предметів ЗНО, вебінари з найкращими репетиторами Києва, тести, подкасти, матеріали для самопідготовки. Завдяки iLearn українці, які не мають змоги відвідувати дорогих репетиторів, вступають на безкоштовне навчання в омріяні виші.

За допомогою цієї платформи можна підготуватися до ЗНО.

Безкоштовна студія онлайн-освіти EdEra містить матеріали для удосконалення професійних та особистісних якостей.

Сайт з онлайн-курсами, підручниками і спецпроектами, також тут є «ЗНО платформа» – безкоштовний сервіс для самостійної підготовки майбутніх абітурієнтів. На EdEra є онлайн-книги з інтегрованими відео та тестами, блог з матеріалами про освітні тенденції, корисні прийоми та техніки навчання.

Предмети: курси з шкільних предметів та особистісного і професійного розвитку.

Padlet (детально про роботу) – інтерактивна дошка для розміщення завдань.

Padlet – це універсальна онлайн-дошка з інтуїтивним інтерфейсом, яку легко опанувати та просто застосовувати в навчальному процесі. Вона може бути використана для проектної роботи, індивідуальних завдань чи як інструмент збору інформації від всіх учасників процесу в одному місці.

Як налаштувати дошку padlet: https://youtu.be/jrDSHzooCu8

Для завантаження мобільної версії: https://play.google.com/store/apps/details… або https://apps.apple.com/us/app/padlet/id834618886

Дистанційне навчання передбачає використання комплексу інструментів та ресурсів, одним з найкращих серед яких є Youtube, адже на цьому відеохостингу можна знайти пояснення складних тем відомими педагогами, науковцями, акторами, а ще – науково-популярні відео та анімації, що в комплексі з іншими засобами навчання допоможе вчителю донести до учня потрібну інформацію. То ж, сьогодні пропонуємо огляд найцікавіших Youtube-каналів для підтримки дистанційного навчання.

 

LearningApps.org (детально про роботу) є додатком Web 2.0 для підтримки навчання та процесу викладання за допомогою інтерактивних модулів. Ці модулі можуть використовуватись безпосередньо як навчальні ресурси або для самостійної роботи.

На сервісі представлено багато готових інтерактивних  вправ.  Вправи на сайті подаються у зручному візуальному режимі сітки зображень, навівши на які вказівник миші можна побачити тип вправи та її рейтинг на сайті (залежить від кількості переглядів та оцінок користувачів).

Користуватися створеними продуктами може кожний. Є можливість співпрацювати з колегами не тільки свого навчального закладу, але і всього світу, використовуючи Інтернет. Вчитель може працювати з групами учнів, швидко створювати вправи на уроці, давати домашнє завдання, отримувати гіперпосилання від учнів та перевіряти виконання завдань.

Також є можливість вбудовувати завдання на сайт чи блог.

 

Kahoot! – онлайн-сервіс, який змогу створювати інтерактивні навчальні ігри: вікторини, обговорення, опитування.

Kahoot! – щоб налагодити зворотний зв’язок з учнями, можна обіграти нові теми у формі простих запитань і відповідей, а закріпити знання за допомогою більш докладного тестування. Kahoot! розрахований на застосування в класі – викладач показує матеріал на головному екрані, а в цей час школярі відповідають на питання і обговорюють інформацію, використовуючи спеціальний клієнт для комп’ютерів або браузер на смартфонах (Android, iOS, Windows Phone). Для того щоб увійти в віртуальну класну кімнату, учні повинні ввести спеціальний код, який надішле вчитель. Сервіс дозволяє дізнатися, як відповідав на питання кожен учень, або будувати діаграми успішності всього класу. Самі ж учні можуть стежити за своїми результатами в спеціальних таблицях. Kahoot! безкоштовний і повністю доступний після реєстрації.

Освітній проект «На Урок» до якого можна долучитися безкоштовно.

Наповнення: методичні матеріали для вчителя, статті, онлайн-навчання, конкурси

Сайт з вебінарами, конференціями, конкурсами та журналом для освітян, всеукраїнською олімпіадою, матеріалами для позакласної роботи та проведення уроків. За проходження курсів чи конкурсів учні та вчителі отримують свідоцтва і відзнаки. У пошуку можна знайти потрібний матеріал за підручником, предметом чи класом.

Учитель може використовувати безкоштовний сервіс онлайн-тестів «На Урок» для повноцінної дистанційної перевірки знань, які здобули учні під час самостійної роботи.

Ключові особливості онлайн-тестів «На Урок»:

– увесь функціонал безкоштовний (кількість завдань та кількість тестів – необмежена)

– повністю українськомовний інтерфейс

– велика база готових тестів

– інтеграція з особистим кабінетом вчителя

– можливість створювати різнотипні завдання

– лаконічний та продуманий дизайн

– контроль виконання роботи

– 12-бальна та відсоткова система оцінювання

– широкі можливості для аналізу результатів роботи

– наявність специфічних символів, які можна використовувати під час створення тестів

– актуальність для вчителів усіх предметів

У звичайному робочому процесі онлайн-тести можна використовувати як флеш-картки, для роботи в режимі реального часу та у якості домашнього завдання. Під час карантину найбільш актуальним буде використати онлайн-тести як домашнє завдання, адже у цьому разі ви зможете:

 

  • задати домашнє завдання з будь-якої теми і контролювати його виконання дистанційно
  • перейменовувати домашні завдання з одного тесту для різних класів
  • змінювати крайній термін виконання завдань
  • контролювати, коли саме було виконано завдання конкретним учнем
  • аналізувати статистику успішності
  • завантажувати звіти про виконання роботи у таблицях Excel

Система сама оцінить роботу за 12-бальною шкалою, або у відсотках, і так само миттєво підрахує загальну кількість балів за кожне завдання. Вчитель може переглянути відповіді кожного учня, або загалом проаналізувати роботу всього класу, залежно від того, які задачі поставлені перед собою та дітьми.

 

Online Test Pad – безкоштовний багатофункціональний сервіс для проведення онлайн навчання та тестування, який включає:

Конструктор тестів – багатофункціональний онлайн конструктор тестів покриває всі завдання проведення тестування.

Конструктор опитувань – проведення опитувань за допомогою нашого сервісу – просте і зручне рішення ваших завдань.

Конструктор кросвордів – інтуїтивно зрозумілий інтерфейс для створення кросвордів п’яти різних типів.

Комплексні завдання – використання тестів, кросвордів, логічних ігор як своїх, так і загальнодоступних в одному завданні з ізольованою статистикою.

Діалогові тренажери – створення інтерактивних діалогових тренажерів для різних цілей з багатою функиональностью.

«Всеосвіта» – це молодий та потужний освітній IT-проект за допомогою якого вчителі можуть здійснювати перевірку знань учнів та обмінюватися ідеями.

Конструктор тестів – дозволяє в будь-який зручний час створювати власні тести, які можна використовувати для закріплення, перевірки знань учнів, проведення самостійних і контрольних робіт. Всеосвіта пропонує більше 1000 тестів і на знання прикметників, природознавства, множення та ділення.

Оцінювання та контроль знань. Алгоритм дій – оцінювання дітей, які не виходять на зв’язок. Зв’язок та взаємодія з батьками.

Якщо це тести, то бали за кожне запитання оголошують одразу. Тобто учні знають, скільки балів отримають за те чи інше запитання – і одразу після виконання завдання отримують свій результат. Якщо це звичайна контрольна робота, яку учні виконують і надсилають фото зошита, то вона оцінюється за тими ж критеріями, що й звичайна контрольна.

Оцінювання успішності учнів здіснюється за допомогою Всеукраїнської безкоштовної шкільної освітньої мережі «Шоденник» – однієї з освітніх платформ, яку було створено за підтримки Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.

Інтерфейс подібний до більшості соціальних мереж, кожен має можливість отримати прямий доступ до викладачів і учнів школи, яких можна додавати до «списку друзів».

Функціонал ресурсу:

  • електронний розклад уроків;
  • електронна шкільна газета;
  • електронний журнал;
  • можливість створення сторінки своєї школи та особистої сторінки;
  • електронна бібліотека;
  • мультимедійна бібліотека;
  • словники;
  • перекладач;
  • можливість підвищення кваліфікації педагога;
  • отримання батьками детальної інформації про успішність своєї дитини;
  • конкурси, тестові завдання;
  • проведення олімпіад;
  • можливість проведення віртуальних батьківських зборів.
Перейти до вмісту