Депутати ДМР закликають ЛОР змінити умови конкурсу Проектів місцевого розвитку у 2019 році та ввести єдиний кваліфікаційний небюджетний внесок

5 Липня 0:00

У четвер, 5 липня, під час засідання сесії Дрогобицької міської ради депутатський корпус підтримав проект рішення звернутися до депутатів Львівської обласної ради з пропозиціями внести зміни до умов конкурсу Проектів місцевого розвитку, зокрема ввести єдиний кваліфікаційний небюджетний внесок (фінансовий та нефінансовий) у розмірі 5 відсотків від загальної вартості проекту для об’єктів комунальної власності та 30% для ОСББ.

На переконання депутатів, необмежений внесок небюджетних коштів, що слугує преважаючим фактором перемоги проекту, призводить до того, що вирішення соціально важливих проблем у громадах стає залежним від спонсорів, а не від самоорганізації громад, як задекларовано конкурсом.

З відповідною пропозицією виступив депутат міської ради Роман Шагала. Як зазначив депутат, текст звернення напрацьований спільно з КУ «Інститут міста Дрогобич».

Текст звернення

Шановні депутати Львівської обласної ради!

Львівська обласна рада рішенням № 542 від 25 жовтня 2017 року затвердила Програму проведення обласного конкурсу проектів місцевого розвитку у Львівській області на 2017- 2020 роки. Цей конкурс став важливим елементом сталого розвитку кожної громади та області в цілому. Інноваційний механізм формування заходів Програми від територіальних громад за їх співфінансування і реалізації став потужнім мотивувальним чинником вибору громадянами цього інструменту розвитку громад.

Високий рівень реалізації проектів місцевого розвитку на рівні 99,2% проти 18,5% виконання Плану заходів із впровадження Стратегії Львівщини у 2017 році підтвердив надійність обраного громадами інструменту і, на жаль, його безальтернативність. Аналіз результатів конкурсу проектів місцевого розвитку 2018 року показав як велику зацікавленість мешканців області конкурсом, так і виявив його негативні тенденції.

На нашу думку, основною проблемою є те, що в оцінюванні проектів кількість небюджетних коштів конкурсанта, може скласти 12 балів при максимальній загальній оцінці 34 бали. У відсотках це 35 процентів загальної суми балів. Важливо, що цей показник розраховуються математично і не залежить від суб’єктивних факторів.

Якісні фактори оцінки проекту складають 22 бали. Враховуючи не завжди якісне написання проекту та суб’єктивність оцінки експертами, які мають різний рівень знань та досвіду оцінювання якісних показників, що означає, що проект може отримати за іншими показниками не 22 бали, а менше. Це приводить до ситуації, коли вага показника небюджетних коштів у загальній оцінці суттєво зростає і стає превалючим фактором перемоги проекту. Величина спонсорського внеску у 2018 році сягає майже десяти відсотків від загальної вартості проектів і становить понад 24 млн. грн.

Рис.2 Частка спонсорських внесків у фінансових внесках громад

Серед основних завдань Програми є стимулювання діяльності щодо самоорганізації громад шляхом надання фінансової підтримки їх ініціативам та об’єднання ресурсів громад та органів місцевого самоврядування для вирішення соціально важливих проблем.

Чинні умови конкурсу орієнтують громади не стільки на самоорганізацію, скільки на пошук спонсорів проектів. Про це свідчить те, що частка внесків спонсорів у фінансових внесках громадян загалом по області є більшою, ніж половина і становить 57,2% всіх фінансових внесків.

Рис.2 Частка спонсорських внесків у фінансових внесках громад

Серед міст обласного значення тільки чотири міста мають цей показник нижче половини: Борислав- 48,2%, Стрий- 45,2%, Дрогобич-43,1%, Трускавець- 37,5%. В місті Моршин цей показник сягає 84,4%.

Співвідношення між спонсорськими коштами та фінансовими внесками громад показує домінування коштів наданих спонсорами над коштами зібраними громадянами. Загалом по області спонсорами надано в 1,3 раза більше коштів, ніж зібрали мешканці.

Рис.3 Співвідношення коштів спонсорів до фінансового внеску громадян

На підставі вищенаведеного можемо зробити висновок, що вирішення соціально важливих проблем у громадах стає залежним від спонсорів, а не від самоорганізації громад, як задекларовано конкурсом.

В нашій державі ще є негативна практика, коли спонсорські кошти не служать задекларованим цілям, а використовуються для досягнення піару, політичних та корупційних цілей, що знеохочує громадян до активної участі в управлінні своєю громадою, вирішенні наболілих проблем.

Дрогобицька міська рада пропонує змінити умови конкурсу 2019 року, зробити єдиний кваліфікаційний небюджетний внесок (фінансовий та нефінансовий) у розмірі 5 відсотків від загальної вартості проекту для об’єктів комунальної власності та 30% для ОСББ, а конкурсній комісії оцінювати проекти за якісним наповнюванням, а не фінансовим внеском.

А для того, щоб в результаті зменшення коштів небюджетного внеску не зменшилась кількість проектів, які можуть бути реалізовані, пропонуємо перерозподілити кошти, що неефективно використовуються в інших програмах на цей прогресивний інструмент місцевого розвитку, адже це теж кошти тих самих платників податків.

Перейти до вмісту